15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #130419
    Arnold
    Sleutelbeheerder
      @astadjer

      Wanneer vervang je de omvormer?

      De technische levensduur van een omvormer is maximaal 15 jaar. Maar meestal haalt een omvormer dit niet. Gemiddeld ligt deze op een jaar of 7 á 8. Natuurlijk is dit afhankelijk van het merk en type. Ga er dus vanuit dat je de omvormer altijd 1 keer moet vervangen tijdens de levensduur van je zonnepanelen.

      #32406
      Harry Hilverink
      Deelnemer
        @harrysolar

        Deze zomer 16 panelen op platte dak geplaatst. Ik heb nog weinig ervaring dus…..
        Wat mij opvalt is dat de omvormer op zeer verschillende tijden opstart .
        bewolkt weer opstart 08.30 uur
        helder en zonnig opstart soms 09.30 en soms 12.30 uur.
        In september was de omvormer altijd in bedrijf zodra het licht werd.
        Ik heb daarover een vraag bij Solarcentury te Helmond gedeponeerd.
        De zon staat veel lager en zou dat schaduwvorming kunnen geven?
        Want bij bewolkt weer start hij veel vroeger op. Of is het ding defect ???

        #32560
        EdjeV
        Deelnemer
          @edjev

          Nou, dat klinkt inderdaad niet logisch. Een omvormer heeft een minimale opstartspanning nodig en die wordt bij helder weer natuurlijk eerder bereikt dan bewolkt weer.
          Alleen als de panelen echt verkeerd zijn geplaatst en de eerste rij alle zon wegneemt van de achterliggende rijen zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen. Dan nog kan het niet zo zijn dat bij helder weer 9:30 en 12:30 kan voorkomen.
          Staan er schaduw veroorzakers in de weg? Schoorsteentjes (afzuigkap, ventilatie) of bomen?

          Mijn panelen 10 oost – 10 west onder 15 graden dakhelling beginnen deze maand (september) altijd tussen 9:00 (helder) en 9:30 (bewolkt) uur.

          #32562
          Deni
          Deelnemer
            @deni-flintrop

            @Harry,

            Mijn panelen liggen op het westen en toch gaat de omvormer ‘s op dit moment aan rond 8:00 uur aan. Ook al is er geen zon (diffuus licht). In de zomer start hij al rond 6:00 uur. Als er rond jouw platte dak obstakels staan, die schaduw veroorzaken, dan kan het opstarttijdstip anders zijn.

            Dat de omvormer bij helder weer later opstart dan bij bewolkt weer snap ik niet. Ik zou de leverancier inschakelen. Mogelijk functioneert de installatie niet goed.

            #32648
            Harry Hilverink
            Deelnemer
              @harrysolar

              bedankt voor Uw bijdragen ik ga met de leverancier aan tafel.

              #87767
              WB Brouwer
              Deelnemer
                @wbb375484

                Is er iemand die weet hoe je de Wifi van een Goodwe 2000-NS omvormer kan installeren op eigen router (NetGear). Blijft nl na installeren op Ofline staan, op de site van Goodwe.

                #87788
                sunnylover
                Deelnemer
                  @sunnylover

                  Mogelijk helpen deze instructies:

                  https://www.youtube.com/watch?v=W-_-CeTVqPc

                  #88162
                  Bob
                  Deelnemer
                    @ovingbob

                    In 2012/2013 namen we deel aan de gezamenlijke inkoop van zonnepanelen via Eigen Huis.
                    Vorig jaar kregen we nog de btw retour en waren positief over onze aankoop en het rendement.
                    Totdat dit jaar in de zomer het rode lampje van de omvormer MV XS3200 bleef knipperen ook na resetten etc.
                    Het bleek dat Oskomera failliet is en de 10 jaar garantie dus ook!
                    Eigen Huis is geen leverancier, maar probeert te bemiddelen in een oplossing, na 4 maanden wachten komt er eindelijk bericht en wordt Feenstra ingeschakeld. Hoe het afloopt weten we nog niet,

                    #88211
                    Huub
                    Deelnemer
                      @cyberdad

                      Die MV XS3200 is toch een Nederlands product wat nog steeds geleverd word?
                      Dan is er ook een fabrikant/importeur die aansprakelijk is voor dat product.
                      Dan neem je contact op met hun, en hoor je wel wie de garantie heeft overgenomen.

                      #89559
                      Leo Buiteman
                      Deelnemer
                        @leo-buiteman

                        hoi, ik heb een solaredge omvormer en mij bij solaredge aangemeld, tot op heden nog geen data in mijn scherm, volgens solaredge moet ik poorten van mijn experiabox open zetten en kpn helpt mij niet.
                        wie weet raad

                        #89648
                        W. Mulder
                        Deelnemer
                          @wmulder

                          Hi Leo, normaliter doet de installateur van je solaredge inverter dit voor jou. Ik heb zelf ook een solaredge inverter met wifi, oplevering van het solaredge portaal met de zonne-opbrengst-gegevens op je PC (inloggen via je webbrowser) is deel van de levering, het hoort werkend opgeleverd te worden.

                          Als eerste moet de wifi verbinding (of de ethernetkabelverbinding) tussen je inverter en je omvormer werken. De link hieronder (solaredge wifi handleiding) geeft aan hoe je dit doet voor wifi verbindingen. Met een ethernetkabel zou de verbinding tussen inverter en router automatisch tot stand nmoeten komen (via DHCP van je router).

                          Link: https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/
                          (met dank aan de firma jenm-zonnepanelen, die de handleiding als service op zijn website heeft staan).

                          Als de verbinging tussen inverter en router werkt (check dit), moet de verbinding van je router naar buiten openstaan. Als je webbrowser werkt (je kan dit forum lezen, dus het werkt), is je verbinding naar buiten al goed. Ik heb in mijn router geen port voorwarding voor solaredge hoeven instellen, de omvormer initieert zelf (naar mijn weten) periodiek de communicatie met het solaredge portaal zonder een eigen poort nodig te hebben.

                          Als bovenstaand adacadabra voor je is, kan je het best de installateur laten komen om het werk af te maken.
                          De solaredge installatie werkt bij mij nu – met portaal – 2.5 jaar naar tevredenheid, ik verwacht dat jij er ook veel plezier van zal hebben.

                          #90732
                          Anoniem

                            Ik heb het zelfde probleem gehad.
                            Alles geprobeerd, zelfs nieuwe router geïnstalleerd. Niets hielp.
                            Uiteindelijk heeft de monteur een nieuwe/andere versie van de software op de omvormer geïnstalleerd.
                            Het euvel was direct verholpen. Alles werkt nu prima.
                            Rolf

                            #130545
                            Adeo
                            Deelnemer
                              @bosch

                              Het blijkt waarschijnlijk ook noodzakelijk te zijn dat je de omvormers, in mijn geval nog geen 2 jaar oude Omnik omvormers, gaat vervangen als die dingen kuren krijgen en er totaal geen ondersteuning meer is.

                              #130875
                              Mia
                              Deelnemer
                                @mortyr

                                Is je installateur failliet? Of bestaat Omnik niet meer?

                                #130891
                                Adeo
                                Deelnemer
                                  @bosch

                                  Bij de installateur ontbreekt de kennis en Omnik bestaat niet meer.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.