Tags: autozonnepanelen, zonnepanelenauto
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 maanden geleden door Jaap Koole.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2022 om 13:16 #136886
In de toekomst is het wellicht mogelijk dat er tijdens het rijden opgeladen kan worden. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
2 mei 2022 om 10:28 #137039Dit wordt gepresenteerd als nieuw, maar die ontwikkeling loopt al vele jaren met verschillende proeftrajecten in Duitsland, Frankrijk en VK. Het is zorgelijk dat de politiek altijd achter loopt en pas 5 tot 10 jaar te laat aan e-infrastructuur begint te denken.
2 mei 2022 om 10:53 #137041Betaling is natuurlijk wel een dingetje… Op tolwegen is het eenvoudig te realiseren maar daar buiten?
2 mei 2022 om 11:15 #137045Ik vind het een mooie ontwikkeling. Idd heeft het lang stilgestaan deze ontwikkeling maar dat had te maken dat het opladen niet efficiënt genoeg ging Nu hebben ze iets ontdekt wat het wireless opladen veel effectiever maakt. Het grote voordeel is dat je veel kleinere accu’s kan gebruiken en dat maakt de elektrische auto dan weer veel goedkoper. Geen stress meer voor het vinden van een laadpaal in de buurt van de locatie waar je naar toe moet. Er wordt beweerd dat over 10 jaar dit wireless opladen op de weg al mogelijk is. Maar ja blijft dat het waarschijnlijk alleen voor de rijke landen weggelegd is om zoiets uit te voeren Er wordt ook al gewerkt aan wireless opladen bij oplaadstation zodat je geen kabel meer nodig hebt die in de modder of sneeuw ligt. We gaan een mooie tijd tegemoet wat een mooie ontwikkelingen.
2 mei 2022 om 11:31 #137049Een snel rekensommetje:
Laten we zeggen dat het opladen 30min kost met 100km/u.
Dan heb je dus 50km afgelegd.
Dus 1 laadpunt meet 12m (3 banen) * 50.000m
Helemaal volgestopt met koperdraad spoel dat dik genoeg is om
ALLE auto’s op dat traject te laden (20MW)
Dat wordt een vrij kostbaar project!
En dan een paar honderd van die trajecten.
Alleen om 0,5u laadtijd uit te sparen.
En al dat koper hebben we straks nodig voor het uitbreiden van
het elektriciteits-netwerk.2 mei 2022 om 12:55 #137052Prachtig, het gaat de goed kant op, veel ideeën moeten uitgetest worden, en het beste inzetten!
2 mei 2022 om 13:11 #137053Met ongeveer 10 jaar is de batterij technologie voldoende ver doorontwikkeld, dat het gemiddelde bereik rond de 1000 km zal liggen en laden mogelijk net zo snel gaat als tanken.
Het lijkt mij kortom een zinloze investering.
2 mei 2022 om 16:11 #137055Jiskefet
Heb je dan nog wel een batterij nodig? Je kunt ook een draad met spanning boven de weg hangen en daar aan koppelen zoals de trolly-bussen of zoals de botsautotjes op de kermis. Geen batterij meer nodig, hooguit voor korte afstanden.2 mei 2022 om 21:26 #137062Er is al een auto met zonnepanelen op het dak, die de actieradius van de auto in kwestie vergroot.
Het betreft de Toyota bz4X.26 juli 2022 om 21:36 #138063De zonnepanelen moeten beter worden.
De solar auto teams kunnen door heel Australie rijden alleen op Zonne energie.
Zij gebruiken daar ook al zonnecellen met een veel hoger rendement, maar de prijs is nog hoog.
Ik denk dat het nog wel komt!Het zou ideaal zijn, rijden op draadloze kernfusie, op de zon dus!
30 april 2024 om 12:08 #149269Het zal in elk geval goed kunnen voor auto’s en vrachtwagens en bussen die op vaste lijnen rijden, die zeer voorspelbare routes hebben. Dan heb je maar een zeer kleine batterij nodig, om een beetje te kunnen ‘rangeren’ naar en van die route.
Dat kunnen er al erg veel zijn. OV-lijnen, bevoorradingsroutes, etc30 april 2024 om 12:12 #149270Dat zal in eerste instantie goed lukken om de stroom te laden die je direct op dat moment verbruikt. Heb je daarbovenop een ‘surplus’, dus je laadt meer dan dat je verbruikt, dan laad daarmee je accu mooi op. Waardoor ‘bereik’ ineens iets is als niet vanaf je laadpunt, maar bereik hoe ver je vanaf de laadweg kan rijden voordat je weer terug ‘moet’. (of een hybride voertuig hebben, die gaat verder op benzine).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.