- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 2 weken geleden door Arnold.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2023 om 13:20 #140224
Door de stijgende energieprijzen is ook de elektriciteitsprijs voor het opladen van je elektrische auto inmiddels fors omhoog gegaan. Hierdoor is het rijden op diesel nu goedkoper dan elektrisch rijden en het rijden op benzine inmiddels gelijkgetrokken. Is dit voor jou een reden om te wachten met een overstap naar de elektrische auto? Of misschien overweeg je zelfs om terug te gaan naar benzine of diesel?
31 januari 2023 om 21:22 #140681Elektrisch rijden was extreem goedkoop.
Dat het meer gaat kosten dan brandstof denk ik niet.
Cijfers ANWB zijn wat regio gebonden.Onze Renault Zoe verbruikt circa 15 kW per 100 km
Hier in de wijk konden we vorig jaar laden tijdens lage BTW periode voor € 0,19 cent en tijdens hoge BTW periode voor € 0,23.
Nu is het € 0,393 cent net onder prijs plafond.
Dus 100 Km kost € 6,-
Onze Hybride Lexus IS 300h verbuikt 5,5l per 100 km en kost € 9,90
Maar hadden we vorig jaar een vergelijkbare kleine brandstof auto willen kopen was deze in aanschaf ook niet goedkoop.
Bij een elektrische auto kregen we nog € 2000,- subsidie en betalen we geen wegenbelasting.
Daarnaast gaat in juli de overheidsvoordelen van de brandstof af en zal het verschil waarschijnlijk weer groter worden.
Zie ook wel weer elektra goedkoper gaat worden met variabele uur prijzenDus wij hebben tot heden nog geen spijt van één elektrische auto in het gezin.
Deze rijdt geen afstanden dat we laadstress hebben daarvoor hebben we de Hybride.
Als zijn we met de elektrische ook al eens naar Alkmaar en Amsterdam geweest vanuit Brabant.31 januari 2023 om 22:00 #140686Hoi @Harriem, goed dat je dit even toelicht. Ik schrok al “benzine goedkoper dan elektrisch rijden” haha. Dat kan en mag natuurlijk niet. Ik denk dat je gelijk hebt. Benzine en dieselprijzen gaan straks weer stijgen en ik denk ook dat elektriciteit weer normaliseert straks.
2 februari 2023 om 20:01 #141209Wat maakt dat we van twee problemen nog niet een oplossing hebben gemaakt? Als er door de zonne-energie die op de dag geproduceerd wordt, zo’n overschot aan energie is, waarom kan die energie dan niet gebruikt worden voor de laadstations van elektrische auto’s waarmee het elektrisch rijden betaalbaar blijft.
13 februari 2023 om 13:22 #141465Had ik dat geweten . . .
September 2021 een dure elektrische auto besteld. Duur in aanschaf, maar oh zo goedkoop in verbruik ???
Toen wel.
Nu heb ik spijt mijn LPG auto te hebben ingeruild. Sterker: Ik rij nu weer in een tweedehands Opel Corsa op LPG. Die rijdt 15 km op een liter gas van 78 cent. De Hyundai ionic5 (die overigens wel heeeerlijk rijdt) rijdt 7 km op 1 kWh á 48 tot wel 72 cent en staat dus nu werkloos op de oprit.25 mei 2023 om 22:05 #142390Staat je Hyundai Iconic 5 nog steeds werkloos op de oprit, @erikdepooter of heb je inmiddels zonnepanelen en vul je de auto gratis met zonne-energie? 😛 Elektriciteitsprijs lijkt weer te normaliseren.
26 mei 2023 om 16:23 #142426Ik vul de auto met eigen zonnepanelen. Maar NIET gratis! Alles wat in de auto gaat, wordt niet aan het net terug geleverd en kost daarom vanwege de salderingsregeling even veel.
26 mei 2023 om 16:36 #142427Huh? Die snap ik niet,.. je wekt zelf stroom op met de zonnepanelen (eenmalige investering). Elke kWh die je zelf opgebruikt scheelt, laten we zeggen 40 cent per kWh. Dus dan bespaar je toch meteen? Nu nog niet gratis, maar wel als je de eenmalige investering eruit hebt. En dat gaat sneller door het zelf meteen te gebruiken ipv terug te leveren. Zeker als de salderingsregeling straks weg is.
26 mei 2023 om 17:39 #142428Ik verdien natuurlijk aan de investering van mijn zonnepanelen. Maar wat er met de daarmee opgewekte energie gebeurt maakt verder niet uit. Of ik lever terug aan het net, of ik stop het in de auto. In alle gevallen even duur. Het opladen van de auto is dus niet “gratis”. Had ik geen auto gehad, dan had ik een navenant grotere reductie gehad op mijn eindafrekening van het energiebedrijf.
Straks, als de saldering wordt afgebouwd, wordt het overigens wel aantrekkelijker om je “eigen” energie in de auto te stoppen en dat niet meer terug te leveren, maar zover zijn we nog niet.28 mei 2023 om 12:38 #142429Stroomprijzen zijn laatste tijd enorm gezakt.
Bij ANWB met variabel krijg je op zonnige winderige dagen zelfs geld toe.Dus we zijn aan het testen met Zonnepanelen en slim verbruik een variabel contract nog steeds gunstig is.
Auto staat nu te laden tussen 14:00u – 15:00u is stroomprijs -€0,30.De vaste contracten kun je salderen maar zit stroomprijs net onder plafond.
Dus ben bang dat het op dit moment broekzak / vestzak.
Duur betalen voor alles en Salderen
Of Dynamisch en beetje slim omgaan met verbruik.11 april 2024 om 11:04 #148835Nederlanders met een elektrische auto betalen ook volgend jaar geen wegenbelasting. Dit meldt het demissionaire kabinet in zijn voorjaarsnota. Het belastingvoordeel op de elektrische auto wordt nu pas vanaf 2026 afgebouwd en eindigt na 2031.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.