Groeiende vraag, dalende prijzen

De vraag naar batterijen neemt wereldwijd toe door de groei van elektrische auto's en de opkomst van zonne- en windenergie. Echter, het aantal batterijproducenten groeit nog sneller, wat leidt tot overcapaciteit en forse prijsdalingen. Uit een rapport van BloombergNEF blijkt dat er tegen 2030 vier tot vijf keer zoveel batterijcellen geproduceerd zullen worden dan waar vraag naar is. Deze overproductie zet vooral kleinere bedrijven zoals Northvolt onder druk.

Dominantie van Chinese Fabrikanten

Voor kleinere spelers zoals Northvolt vormen de marktomstandigheden een groter risico dan voor gevestigde partijen. Chinese fabrikanten zoals CATL en BYD domineren inmiddels meer dan de helft van de wereldwijde markt. Hoewel de lage accuprijzen gunstig zijn voor consumenten, hebben producenten te maken met dalende winstmarges. Hierdoor worden kleinere spelers steeds vaker uit de markt gedrukt. Zelfs gevestigde Europese bedrijven zoals het Franse ACC hebben de bouw van nieuwe fabrieken stilgelegd. Zelfs in China zijn meerdere plannen voor nieuwe fabrieken gepauzeerd.

Europa loopt achter

De Europese batterij-industrie heeft moeite om te concurreren met China. Volgens Hans Eric Melin, directeur van adviesbureau Circular Energy Storage, zijn Europese fabrikanten te laat begonnen. Terwijl Northvolt in 2021 zijn eerste fabriek opende, had CATL al bijna tien jaar ervaring en profiteerde het volop van de snelgroeiende Chinese automarkt. Hans Eric Melin verteld dat Chinese fabrikanten niet alleen de goedkoopste, maar ook de beste batterijen bouwen, mede dankzij enorme investeringen in onderzoek en automatisering.

Moeilijke marktomstandigheden voor Europese fabrikanten

Om te kunnen concurreren, moeten Europese fabrikanten zoals Northvolt snel opschalen, stelt transporteconoom Rico Luman van ING. Maar door de huidige marktomstandigheden is dat erg moeilijk. De winst blijft uit, waardoor deze bedrijven snel kapitaal verbranden. Bovendien is de vraag naar elektrische auto’s in Europa aan het afnemen, mede door afgezwakte klimaatdoelen van de EU.

Handelsspanningen met China

De EU en de VS beweren dat Chinese batterijen zo goedkoop zijn door onrechtmatige overheidssubsidies. Hierdoor hebben de VS importtarieven opgelegd voor Chinese accu's en heeft de EU tarieven ingevoerd voor elektrische auto's. Toch produceren Chinese bedrijven zoals CATL ook in Europa, met een fabriek in Duitsland en in de toekomst in Hongarije. Dit roept de vraag op of importtarieven nog zinvol zijn, aangezien Europa ver achterloopt.

Kans op een Europese doorbraak?

Ondanks de uitdagingen ziet de Europese batterij-industrie nog kansen. Nieuwe technologieën, zoals batterijen op basis van zout, kunnen een verschil maken. Northvolt werkt aan deze batterijen, die gemaakt kunnen worden met grondstoffen uit Europa. Ook het recyclen van batterijen wordt steeds belangrijker, en daarin kunnen Europese bedrijven mogelijk vooroplopen.

Meer over de thuisbatterij

Bron: Northvolt, BloombergNEF

  • Jouw feedback
  • 0   0

Geef een reactie