Waterstofauto de toekomst?
Het onderzoek werd in opdracht van Enpuls uitgevoerd om te controleren of waterstof de brandstof van de toekomst is en of elektrisch rijden wel echt zo duurzaam is. In het onderzoek werden 3 middenklasse auto’s met verschillende brandstoffen vergeleken. De duurzame battle werd met overmacht gewonnen door de elektrische auto./
Klimaatimpact
In het onderzoek zijn de auto’s vergeleken op klimaatimpact, grondstofuitputting en totale kosten in aanschaf en gebruik. De klimaatimpact van de elektrisch auto blijkt nu al bijna 35% minder dan die van de benzineauto. Vanaf 2030 stijgt dit naar ruim 50%. De waterstofauto heeft ook een kleinere impact op het klimaat in vergelijking met de benzineauto. Deze is nu al bijna 14% kleiner en in 2030 is dat ruim 42%.
Gebruik van grondstoffen
Ook op het gebied van grondstofuitputting wint de elektrische auto ruim van zijn concurrenten. Nu is het grondstofgebruik al bijna 63% minder dan bij de benzineauto. In 2030 groeit dit verschil naar 70%. De waterstofauto scoort met 74% meer grondstofgebruik beduidend slechter op dit gebied. De verwachting is dat in 2030 het grondstofgebruik gaat dalen. De waterstofauto zou dan 52% minder grondstoffen gebruiken dan de benzineauto.
Totale kosten en aanschaf
De benzineauto en de elektrische auto staan in totale kosten gelijk aan elkaar. Waar de benzineauto in aanschaf goedkoper is, haalt de elektrische auto in gebruikskosten de benzineauto weer in. De waterstofauto is op dit moment in totale kosten bijna twee keer zo duur.
Waterstofauto blijft duurder
In 2030 zijn de prijzen van de elektrische auto en de benzineauto gelijk. In het gebruik wint de elektrische auto het dan wel van de benzineauto. De waterstofauto blijft ook in 2030 duurder dan beide auto’s. In gebruik zal deze gelijkwaardig zijn aan de benzineauto, maar nog steeds verliezen van de elektrische variant.
Gerelateerd nieuws:
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.