Tweede Kamer stemt voor afbouw salderen
Een meerderheid in de Tweede Kamer werd niet behaald door de partijen die aanvankelijk als voorstemmers werden verwacht. De “groene” partijen GroenLinks en PvdA stemden namelijk juist tegen afbouw van de salderingsregeling. De partijen die wel instemden hebben in de Tweede Kamer samen een meerderheid met 77 zetels.
Nog geen meerderheid in Eerste Kamer
Dat is anders in de Eerste Kamer waar deze partijen samen slechts 35 zetels van de 75 zetels in het bezit hebben. Minister Jetten moet hier dus nog 3 zetels winnen om de afbouw van de salderingsregeling ook door de Eerste Kamer te loodsen. Met de monsterzege van de BBB tijdens de Provinciale Statenverkiezing, lijkt het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te bouwen alsnog te sneuvelen. De Boeren Burger Beweging (BBB) stemde in de Tweede Kamer namelijk al tegen het wetsvoorstel en is nu de grootste partij in de Eerste Kamer.
Huurwoningen en minimale terugleververgoeding
PvdA en GroenLinks stemden tegen, omdat volgens de partijen onvoldoende zekerheid is voor huurders met zonnepanelen. Mensen in een huurwoning met zonnepanelen betalen deze met een eenmalige huurverhoging (EPV). Met het verdwijnen van de salderingsregeling leveren de zonnepanelen niet meer voldoende op om de huurverhoging te rechtvaardigen. Ook vinden zij de ondergrens van de terugleververgoeding te laag. Deze is nu ingesteld op 80% van de inkoopsprijs, wat bij normale energieprijzen zo’n 7 á 8 cent per kWh is. De gevolgen voor huurders met zonnepanelen
Terugverdientijd na verdwijnen salderingsregeling
De terugverdientijd is op dit moment 3 á 4 jaar, wat vooral komt door de hoge elektriciteitsprijs (€ 0,40) en de afschaffing van het btw-tarief op de aankoop en installatie van zonnepanelen. Bij normale energieprijzen is de terugverdientijd zo’n 7 jaar en dat wil het kabinet graag zo houden. Echter is het maar de vraag of die ook zo blijft als de salderingsregeling in 2031 definitief verdwijnt. Het directe verbruik van de zonnepanelen is gemiddeld zo'n 30%, maar voor een terugverdientijd van 7 jaar moet dit eigen verbruik eigenlijk 90% zijn. Bij een elektriciteitsprijs van 30 cent is 50% eigen verbruik voldoende of de terugleververgoeding moet een stuk hoger zijn, maar dat laatste lijkt onwaarschijnlijk. Een thuisbatterij kan het directe eigen verbruik verhogen, maar deze kosten gemiddeld 6000 euro.
In onderstaand schema zie je de terugverdientijd ná 2031, waarbij geen rekening is gehouden met een mogelijke prijsdaling van zonnepanelen binnen nu en 2031.

Bron: Tweede Kamer
Andre Koning
Financial politics refers to the intersection of finance and political decision-making. It encompasses how government policies, regulations, and political ideologies influence financial markets, institutions, and economic behavior. Understanding financial politics is crucial for grasping how economic power is distributed and how financial systems operate within different political frameworks.
Key Concepts in Financial Politics
Regulation and Deregulation: Governments play a significant role in regulating financial markets to ensure stability, protect consumers, and prevent fraud. However, political ideologies can lead to periods of deregulation, where restrictions are lifted to promote free market principles. The balance between regulation and deregulation is a central theme in financial politics.
Fiscal Policy: This involves government spending and taxation decisions that influence economic activity. Political leaders use fiscal policy to stimulate growth during recessions or to cool down an overheating economy.WONDER4D.COM AND WONDER4DMAX.COM The effectiveness of fiscal policy often depends on the political context and the prevailing economic conditions.
Monetary Policy: Central banks, such as the Federal Reserve in the United States, implement monetary policy to control inflation and stabilize the currency. Political pressures can affect central bank independence, leading to debates about the appropriate balance between political influence and economic stability.
Globalization and Trade Policies: Financial politics also extends to international relations, where trade agreements and financial treaties can shape economic interactions between countries. Political decisions regarding tariffs, trade barriers, and foreign investment can significantly impact global financial markets.
The Role of Political Institutions
Political institutions, such as legislatures and regulatory bodies, play a crucial role in shaping financial policies. The effectiveness and transparency of these institutions can influence investor confidence and market stability. Political stability is often seen as a prerequisite for a healthy financial environment, as uncertainty can lead to volatility in financial markets.
Conclusion
Financial politics is a dynamic and complex field that reflects the interplay between economic forces and political decisions. Understanding this relationship is essential for policymakers, investors, and citizens alike, as it shapes the economic landscape and influences the well-being of societies. As global challenges such as economic inequality and climate change emerge, the role of financial politics will continue to evolve, requiring careful consideration and informed decision-making.
Andre Koning
Financial politics refers to the intersection of finance and political decision-making. It encompasses how government policies, regulations, and political ideologies influence financial markets, institutions, and economic behavior. WONDER4D.com atau WONDER4DMAX.COM Understanding financial politics is crucial for grasping how economic power is distributed and how financial systems operate within different political frameworks.
Key Concepts in Financial Politics
Regulation and Deregulation: Governments play a significant role in regulating financial markets to ensure stability, protect consumers, and prevent fraud. However, political ideologies can lead to periods of deregulation, where restrictions are lifted to promote free market principles. The balance between regulation and deregulation is a central theme in financial politics.
Fiscal Policy: This involves government spending and taxation decisions that influence economic activity. Political leaders use fiscal policy to stimulate growth during recessions or to cool down an overheating economy. The effectiveness of fiscal policy often depends on the political context and the prevailing economic conditions.
Monetary Policy: Central banks, such as the Federal Reserve in the United States, implement monetary policy to control inflation and stabilize the currency. WONDER4D.com atau WONDER4DMAX.COM Political pressures can affect central bank independence, leading to debates about the appropriate balance between political influence and economic stability.
Globalization and Trade Policies: Financial politics also extends to international relations, where trade agreements and financial treaties can shape economic interactions between countries. Political decisions regarding tariffs, trade barriers, and foreign investment can significantly impact global financial markets.
The Role of Political Institutions
WONDER4D.com atau WONDER4DMAX.COM
Political institutions, such as legislatures and regulatory bodies, play a crucial role in shaping financial policies. The effectiveness and transparency of these institutions can influence investor confidence and market stability. Political stability is often seen as a prerequisite for a healthy financial environment, as uncertainty can lead to volatility in financial markets.
Conclusion
Financial politics is a dynamic and complex field that reflects the interplay between economic forces and political decisions. Understanding this relationship is essential for policymakers, investors, and citizens alike, as it shapes the economic landscape and influences the well-being of societies. As global challenges such as economic inequality and climate change emerge, the role of financial politics will continue to evolve, requiring careful consideration and informed decision-making.
Gertrud Potveer
Ik snap dat het fantastisch is om je investering binnen 3 à 4 jaar terug te verdienen. Dat is is mazzel vanwege de hoge energieprijzen. De aanleiding daarvoor is echter wel ellendig. Hoewel die pijn dus niet hier gedragen wordt. Wat als je nu 12 jaar wacht op het terugverdienen van je investering. Is het daardoor een slechte investering? Het is nog steeds een investering in het een beter klimaat voor ons, maar met name voor volgende generaties. Het is een fantastische investering! Het is kortzichtig alleen de terugverdientijd aandacht te geven. Bovendien: wat er op de lange termijn gebeurd met de energieprijs is ook niet zeker te zeggen?
Marc Ruypers
Afschaffen van de salderingsregeling is een cadeau van het kabinet aan de energieleveranciers.
Wanneer zijn voor mij de zonnepanelen interessant?
Als de zon schijnt en ik dan ook de was kan draaien, de vaatwasser kan gebruiken, de warmtepomp het huis verwarmt en als ik mijn auto kan opladen.
Helaas vallen deze activiteiten voor het merendeel in de tijd dat de zon is ondergegaan, als ik terug thuis ben. Als de zon schijnt en genoemde activiteiten niet werkzaam zijn, krijgt de energieleverancier van mij de gratis stroom. Ik denk dat ik maar 10% van de door de panelen opgewekte stroom zelf kan gebruiken.
In een winterdag hoef je eigenlijk niet op de zonne-energie te rekenen, dan is er zo wie zo weinig opbrengst .
Een thuisbatterij is niet de oplossing. € 10000 voor een batterij van 14 kW, nauwelijks het verbruik van de warmtepomp op een koude winterdag.
Kortom, als je nog geen zonnepanelen hebt, denk dan eens goed na
tyche van bers
Unquote mezelf ( heb slecht gelezen) IDD …de helft van 75 zetels… is bij 35 Plus 3 om een meerderheid in de eerste kamer te hebben; Sorry mijn reken/leesfout.
Blijft de enige vraag over,…is de behandeling in de eerste kamer VOOR/ danwel NA de verkiezingen 15 maart we de nieuwe eerste kamer getrapt kiezen,./…en dus indien “na” op zeker de eerste kamer geen meerderheid zal vinden in de afbouw saldering.
tyche van bers
Quote uit het artikel;
“De partijen die wel instemden hebben in de Tweede Kamer samen een meerderheid met 77 zetels. In de Eerste Kamer hebben deze partijen samen slechts 35 zetels van de 75 zetels in totaal. Jetten moet hier dus nog 3 zetels winnen om de afbouw van de salderingsregeling ook door de Eerste Kamer te loodsen.”
Unquote; en effe voor mijn/de duidelijkheid; Bedoel je niet “jetten moet hier ( in de 1ste kamer nog 30 zetels halen) ( i.p.v 3) Dat is ook de enige reden ik blij ben met de winst van de beruchte BBB in de eerste kamer; die stemmen in de eerste kamer TEGEN afbouw van de salderingsregeling..( M.I het enige ze dan goed doen..)
Maar het gaat nu effe niet om mijn mening maar serieus, het moet idd nog door de eerste kamer….en volgens mij scheelt dat dan geen 3 zetels..als ze daar nu 35 hebben van de 75….