Ontwikkeling van de waterstofauto
De waterstofauto is volop in ontwikkeling en is in potentie één van de energiedragers van de toekomst. Een waterstofauto is een ‘gewone’ elektrische auto met een eigen energiecentrale ingebouwd: de brandstofcel. In de brandstofcel wordt waterstof (H2) omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit vrijkomt. Uit de uitlaat van de auto komt slechts water.
Toekomst waterstof of elektrisch
Het grote voordeel van een waterstofauto ten opzichte van de elektrische variant is dat je waterstof kunt tanken. Ook de actieradius (500 km) ligt op dit moment een stuk hoger. Het nadeel zit vooral in de productie en transport van waterstof. De goedkoopste manier om waterstof te maken is uit aardgas of om, met behulp van elektriciteit, water te splitsen in waterstof en zuurstof. Beide manieren kosten energie om er vervolgens energie van te kunnen maken. Het transport van waterstof vereist een geheel nieuwe infrastructuur. Een ander nadeel is dat gedurende het gehele proces er 70 procent aan energie verloren gaat. Opslag van overtollige productie bij stroompieken in de vorm van waterstof is wel mogelijk. Een elektrische accu heeft hiervoor (nog) onvoldoende capaciteit.
Nederland en waterstof
In Nederland zijn inmiddels 2 actieve openbare waterstoftankstations. Minister Mansveld heeft aangekondigd dat er binnen twee jaar minstens 2 extra openbare stations bijkomen. Autofabrikant Hyundai zette eerder dit jaar de eerste 7 waterstofauto’s op de Nederlandse markt. De aanschafprijs van 55.000 euro werd met enthousiasme onthaalt, omdat deze fors lager ligt dan de bedragen die eerder werden genoemd. De verwachting is dat andere autofabrikanten dit voorbeeld spoedig gaan volgen.
Auto van de toekomst
De strijd tussen de elektrische auto en de waterstofauto lijkt daarmee toe te nemen en dat is alleen maar goed voor de ontwikkeling van beide auto’s. Fossiele brandstof zal hierdoor steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. De komende jaren zullen uitwijzen of waterstof, elektrisch of wellicht een combinatie van beide de auto van de toekomst gaan aandrijven.
Jos
Nou Anton, ik heb je link “even” gevolgd: http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
Na deze mooie, diepgaande analyse van de haalbaarheid van de waterstofauto is mijn twijfel alleen maar toegenomen.
Mooie techniek maar of-ie echt zal doorbreken . . . ‘t zal mij benieuwen.
Veel zal afhangen van ‘wie’ er zijn schouders onder durft te gaan zetten.
Anton
Waterstof auto’s zijn een hype en iedereen (die niet goed geïnformeerd is) praat elkaar na en denkt straks makkelijk en snel waterstof te kunnen tanken. Veel (diepgaande) informatie is hier terug te lezen: Why fuel cell cars don’t work http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
Bulder
De waterstofauto zou pas echt een boost krijgen wanneer in plaats van waterstof mierenzuur kan worden getankt. De actieradius gaat dan nog eens met een factor 2 omhoog en de “gevaarlijke” hoge-druk tanks zijn dan overbodig. Het transport van de de vloeistof mierenzuur is ook veel simpeler dan het transport van het gas waterstof. Mierenzuur (formic acid) kan gemaakt worden met dezelfde piekenergie als waarmee waterstof gemaakt wordt. TU Eindhoven experimenteert met de formauto: https://e52.nl/fast-wint-brainsaward-met-formauto/