Kostenverschil tussen elektrisch en benzine
Uit de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB blijkt dat het kostenverschil aanzienlijk is. Een kilometer in een elektrische auto kost nu bijna 76 cent. Dat is 9 cent meer dan een kilometer in een benzineauto. De ANWB berekende dit op basis van auto’s van 46.000 euro die vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar rijden. Hierbij zijn afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstof, banden en motorrijtuigenbelasting meegenomen.
Hoge afschrijving en belasting verhogen de kosten
Elektrische auto’s schrijven sneller af dan benzineauto’s. Volgens Marga de Jager, directeur van de ANWB, stijgen de kosten voor elektrisch rijden fors. Hierdoor neemt de verkoop van elektrische auto’s af. De motorrijtuigenbelasting speelt hierin ook een grote rol. Dit jaar betalen ev-rijders nog geen belasting. Vanaf januari betalen zij 25 procent van het tarief. In 2026 loopt dit op naar 75 procent en over vijf jaar is er geen korting meer. De hoogte van de belasting hangt af van het gewicht van de auto. Elektrische auto’s zijn door hun batterijen minstens 400 kilo zwaarder dan benzineauto’s.
Afschaffing subsidie verergert de situatie
Volgend jaar vervalt de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s. De ANWB waarschuwt dat stimuleringsmaatregelen, zoals korting op de motorrijtuigenbelasting, te snel worden afgebouwd. Nederlanders moeten nog steeds een grote investering doen bij de aankoop van een elektrische auto. De Jager pleit voor compensatie van het extra gewicht, maar de overheid maakt andere keuzes. Dit vertraagt de verduurzaming en ontmoedigt mensen om elektrisch te rijden.
Snel verouderende technologie verhoogt afschrijving
Naast de motorrijtuigenbelasting vormt de afschrijving een grote kostenpost. Een Tesla Model 3 die vier jaar geleden 51.000 euro kostte, is nu te koop voor minder dan 20.000 euro. Dit komt door de snelle technologische ontwikkelingen. Actieradius en laadsnelheid verbeteren continu. Mensen kiezen daarom liever voor nieuwere modellen met de nieuwste technologie. De koplopers betalen nu de rekening voor deze doorontwikkeling. Hetzelfde zagen we eerder bij laptops en smartphones: na een jaar koop je een beter model voor minder geld.
Elektrisch rijden kan goedkoper zijn
Niet iedereen betaalt meer voor elektrisch rijden. Mensen met zonnepanelen en een eigen laadpaal thuis besparen aanzienlijk op hun kosten. Daarnaast komen er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt. Vorig jaar waren er zeven modellen onder de 35.000 euro. Dit jaar zijn dat er al 16. De ANWB benadrukt dat de randvoorwaarden voor elektrisch rijden in Nederland uitstekend zijn. Laadpalen zijn overal beschikbaar en jongeren tonen veel interesse in elektrisch rijden.
Bron: ANWB
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.