Laadpalen met ingebouwde accu: Verlichting voor het stroomnet
Laadpalen met een ingebouwde accu is een innovatieve oplossing om de krapte op het elektriciteitsnetwerk te verlichten. Vooral in drukbevolkte gebieden, zoals grote en middelgrote steden zullen laadpalen met een ingebouwde accu een uitkomst zijn. De eerste laadpalen met accu’s zijn al geïnstalleerd bij Tamoil-stations in Den-Haag, Maastricht, Groningen en Eindhoven. Naast het feit dat er meer locaties zullen volgen, wil Jolt Energy ook bij winkelketens en fast food restaurants aankloppen om laders te plaatsen.
Het probleem van piekuren
Wie zijn auto laadt met 300 KW aan een Fastned-lader, gebruikt op dat moment evenveel stroom als 100 keramische kookplaten tegelijk. Als steeds meer Nederlanders hun auto op hetzelfde moment opladen, kan het netwerk dit niet aan, want er is te weinig capaciteit beschikbaar op het stroomnet. Dit gebeurt vooral tijdens piekuren, waarin veel Nederlanders tegelijkertijd stroom verbruiken.
De oplossing van Jolt Energy: Slimme laadpalen
Daarom heeft Jolt ervoor gekozen om een accu tussen het stroomnet en de lader te plaatsen. Op deze manier wordt er slim gebruikgemaakt van de beschikbare stroom. De accu in de laadpaal wordt opgeladen wanneer er voldoende stroom beschikbaar is, bijvoorbeeld tijdens de nacht. Dan kan de accu op hoge snelheid geladen worden, terwijl tijdens drukke momenten, zoals rond 18:00 uur wanneer er veel mensen koken, de accu’s trager geladen worden. Hierdoor kan de accu gedurende dag, wanneer de vraag hoger is, energie leveren aan de snellader, zonder het stroomnet te overbelasten.
Bron: Jolt Energy
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.