Het ontstaan van de SolaRoad
Het idee achter de SolaRoad is ontstaan bij onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO en is eenvoudig: zonlicht dat op het wegdek valt, wordt opgevangen door zonnecellen en omgezet naar elektriciteit. De SolaRoad bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter met een geharde glazen en luchtdoorlatende toplaag van 1 cm dikte. De toplaag van de Solaroad verschilt hierin met het traditionele wegdek. De toplaag moet namelijk veel zonlicht doorlaten en vervuiling afstoten. Onder de toplaag liggen kristallijne zonnecellen, welke ook gebruikt worden in zonnepanelen.
Bron: SolaRoad
De toekomst
De verwachte opbrengst aan groene stroom ligt op 50 kWh per vierkante meter per jaar. Een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar circa 3.500 kWh aan elektriciteit. Het totale weggennet in Nederland omvat ongeveer 137 duizend kilometer, waardoor het potentieel van de SolaRoad enorm is.
Locatie
Er is voor deze locatie gekozen omdat het een vrij liggend fietspad is en gunstig op de zon ligt. De locatie van het fietspad is langs de N203, ter hoogte van de Texaco aan de spoorzijde. De komende 3 jaar worden diverse metingen en tests gedaan in Krommenie om de SolaRoad verder te ontwikkelen. Als de resultaten van de tests positief zijn, zal er gekeken worden of er meer delen van het wegoppervlak in Nederland kunnen fungeren als groot zonnepaneel.
ZEP
Beste Pieter, bedankt voor uw opmerkzaamheid. Ik heb de dubbele tekst verwijderd.
Groet, Arnold
Pieter Parmentier
Leuk bericht. En ook de warmte van het asfalt zouden we goed kunnen gebruiken. Al was het alleen al om het asfalt vorstvrij te houden.
Beetje slordig is het stukje onder “de toekomst”. Twee keer dezelfde tekst.