Aandeel elektrische auto's groeit

In Nederland rijden op dit moment zo'n 9,2 miljoen auto's op de weg. Hiervan is een kleine miljoen volledig elektrische of in elk geval hybride. Een hybride auto heeft zowel een brandstofmotor als een elektromotor. In 2024 werden er 232 duizend nieuwe elektrische auto's verkocht, waarmee het recordjaar 2023 met ongeveer 45 duizend auto's werd verbeterd. Vooral de hybride auto kende met 34 duizend nieuwe auto's een sterke groei in 2024. Om het klimaatdoel te halen moeten vanaf 2035 alle auto's uitstootvrij zijn.

Elektrische auto's in Nederland per januari 2025

Tesla Model 3 best verkocht elektrische auto

De Tesla Model 3 blijft ook in 2024 de bestverkochte volledig elektrische auto in Nederland, maar leverde wel in. Vorig jaar stond de teller dat in Nederland rondrijdt nog op 49.772 en daar zijn er dit jaar nog 47.783 van over. In plaats daarvan zien we een toename in het aantal Tesla’s van het type Model Y. Vorig jaar waren dat er 27.552 en nu al 39.261. Voor de rest bleef de top 10 nagenoeg gelijk. De populariteit van de Tesla's komt vooral door de grote actieradius.

Best verkopende hybride auto

De bestverkochte hybride auto is nog steeds de Mitsubishi Outlander, al kwamen daar sinds vorig jaar slechts 102 nieuwe Mitsubishi’s bij. De Lynk & Co mocht daartegen maar liefst 2.762 nieuwe hybride auto’s verwelkomen op de Nederlandse weg en is hard op weg de populairste hybride auto te worden. Ford Kuga is ook bezig met een stevige opmars en de VW Passat verdween uit de lijst, de BMW X5 nam haar plekje op 10 over. Wat zijn betaalbare elektrische auto's?

Top 10 best verkochte elektrische auto's

Blijft het aantal elektrische auto's groeien?

Het nieuwe record van het aantal verkochte elektrische auto's in één jaar kan de komende jaren weleens blijven staan. Het nieuwe kabinet is namelijk niet van plan om nieuwe fiscale voordelen te creëren voor elektrische auto's. Vanaf 2026 vervallen de fiscale voordelen al deels en betalen ook elektrische rijders motorrijtuigenbelasting. Ook de lagere bijtelling voor elektrische leaserijders verdwijnt dan. Eerder maakte het kabinet al bekend dat ook de subsidie voor de elektrische auto niet wordt voortgezet in 2025. Dit geldt ook voor bedrijfsauto's, waardoor bedrijven ook minder snel geneigd zijn over te stappen naar een emissieloos wagenpark.

De beslissingen van het kabinet zorgen er nu weer voor dat elektrisch rijden in 2025 duurder is dan rijden op benzine, terwijl in 2022 juist het keerpunt werd bereikt, waardoor elektrisch rijden goedkoper was dan rijden op fossiele brandstof.

Bron: RVO

  • Jouw feedback
  • 1   0

7 reacties op “Aandeel en groei elektrische auto’s in Nederland”

  1. hans

    ik rij 35000 km per jaar voor mijn werk maar krijg geen subsidie op welke manier dan ook. Nu heb ik sinds kort een hybride die een schamele 30 km van de 195km electrisch rijd. op mijn werk zijn vaak de laadpalen bezet. Dus ik ben blij dat ik ook diesel rij en dat blijkt zowiezo goedkoper te zijn dan elek rijden. Thuis wel zonnepanelen gelukkig dus lokaal lukt het nog een beetje om elek te rijden masr wat zou ik graag zo waterstof ding hebben maar t’is die 80.000€! die me tegenhoud. pfffff
    Wel jarenlang op puur plantaardige olie gereden maar die auto heb ik stom genoeg weg gedaan terwijl die nog steeds rijd!

    [Bericht aangepast door beheerder]

  2. Simon

    Voor 10 jaar gleden schafte ik 24 zonnepanelen aan via “ wij willen zon” een actie van Mirjam Minnesma.
    Dit waren één van de eerste zonder subsidie.
    De man van Ennexis die de nieuwe meter moest plaatsen, was toen ook zeer negatief, rommel werkt toch niet, weggegooid geld etc. Zie nu 10 jaar verder en zonnepanelen zijn in.
    Nog 10 jaar verder en misschien is de meest verkochte auto wel electrisch, mensen moeten niet altijd zo negatief zijn. Altijd klagen maar zelf niets doen aan het milieu.

  3. Niels

    Het is idd zo dat electrisch rijden niet per definitie milieuvriendelijk is. Als je je electrische auto oplaad met stroom uit kolen dan zal een brandstof auto op lpg wsl schoner zijn. Maar als we vooruit willen dan moeten we ergens beginnen en het electrisch maken van transport is een belangrijke stap. Wind energie komt er meer en meer en ook het aandeel zonne energie neemt toe, al ben ik bang dat dit laatste na het afschaffen van de salderingsregeling een stuk minder zal worden. Ditzelfde gaat uiteraard voor verhoging van de bijtelling op electrische auto’s. Het grote probleem ligt dus bij onze overheid die telkens de handrem aantrekt zodra er meters worden gemaakt. Maar ja, geld is en blijft nu eenmaal belangrijker dan ons milieu.

  4. Gerrit Dijk

    Het is onzin dat elektrisch rijden momenteel milieuvriendelijk is als je kijkt naar de CO2-uitstoot. Zo’n 3/4-deel van de geproduceerde stroom is in Nederland uit fossiele bron (zie kengetallen CBS). Alleen in Noorwegen en Frankrijk kunnen ze dit stellen gezien hun waterkrachtcentrales resp. kerncentrales. Pas als de grote windparken in de Noordzee volop in bedrijf komen en de bijstook van hout in de Nederlandse kolencentrales wordt beperkt, krijgen de elektrische auto’s een lagere CO2-uitstoot als zuinige auto’s zoals de hybride modellen van Toyota. En dan moeten de elektrische auto’s wel efficiënt zijn, dus niet de I-pace van Jaguar of de Audi e-tron.

  5. Jac De Bruijn

    Inderdaad is de totale balans qua milieu-effecten duidelijk in het voordeel van “groen” elektrische rijden uitgevallen, zoals ook een recent ADAC-onderzoek uitwees. Alleen de EV, die op vervuilend opgewekte stroom rijdt, wordt qua milieuvriendelijkheid voorbij- gestreefd door een conventionele verbrandingsmotor op aardgas.

    Hr Joseph: zelfs als de overheid werkelijk over enkele jaren de voordelen van de (zonnestroom-) elektrische auto af zou schaffen, heeft het milieu al die tussenliggende tijd baat gehad. En reed/rijdt de EV-eigenaar aanmerkelijk goedkoper dan in de conventionele stinkers; per jaar is een besparing van 1.500 euro of meer haalbaar. Waarmee bijv. eigen zonnepanelen goed terugverdiend kunnen worden. Dat alles al zou méér mensen moeten overtuigen!
    De enige idoterie is in deze samenhang het vuil spel van de overheid, straks met de 100 km/u maximering op snelwegen de EV niet uitdrukkelijk vrij te stellen. Terwijl dat volgens de Wegenverkeerswet wél zou moeten!

    Ga een proefrit maken, ervaar daarbij het gemak, de veiligheid en de rust van de elektrische auto. En besef dat ook voor de kleinere beurs intussen goede gebruikte ex. te koop zijn.

  6. Luuk

    Dat is ook al lang en breed netjes uitgezocht. Bijvoorbeeld in dit artikel: https://tinyurl.com/so9wqsr
    Uiteraard zie ik een eventuele onderbouwing van je stelling graag tegemoet.

  7. Jo

    De verkoop van elektrische auto’s neemt een hoge vlucht. Nu nog de milieugevolgen gedurende de hele levensduur op een rij, dan staan we weer met vier wielen op de grond.

Geef een reactie