Kostenverschil tussen elektrisch en benzine

Uit de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB blijkt dat het kostenverschil aanzienlijk is. Een kilometer in een elektrische auto kost nu bijna 76 cent. Dat is 9 cent meer dan een kilometer in een benzineauto. De ANWB berekende dit op basis van auto’s van 46.000 euro die vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar rijden. Hierbij zijn afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstof, banden en motorrijtuigenbelasting meegenomen.

Hoge afschrijving en belasting verhogen de kosten

Elektrische auto’s schrijven sneller af dan benzineauto’s. Volgens Marga de Jager, directeur van de ANWB, stijgen de kosten voor elektrisch rijden fors. Hierdoor neemt de verkoop van elektrische auto’s af. De motorrijtuigenbelasting speelt hierin ook een grote rol. Dit jaar betalen ev-rijders nog geen belasting. Vanaf januari betalen zij 25% van het tarief. In 2026 loopt dit op naar 75% en over vijf jaar is er geen korting meer. De hoogte van de belasting hangt af van het gewicht van de auto. Elektrische auto’s zijn door hun batterijen minstens 400 kilo zwaarder dan benzineauto’s.

Afschaffing subsidie verergert de situatie

Volgend jaar vervalt de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s. De ANWB waarschuwt dat stimuleringsmaatregelen, zoals korting op de motorrijtuigenbelasting, te snel worden afgebouwd. Nederlanders moeten nog steeds een grote investering doen bij de aankoop van een elektrische auto. De Jager pleit voor compensatie van het extra gewicht, maar de overheid maakt andere keuzes. Dit vertraagt de verduurzaming en ontmoedigt mensen om elektrisch te rijden.

Snel verouderende technologie verhoogt afschrijving

Naast de motorrijtuigenbelasting vormt de afschrijving een grote kostenpost. Een Tesla Model 3 die vier jaar geleden 51.000 euro kostte, is nu te koop voor minder dan 20.000 euro. Dit komt door de snelle technologische ontwikkelingen. Actieradius en laadsnelheid verbeteren continu. Mensen kiezen daarom liever voor nieuwere modellen met de nieuwste technologie. De koplopers betalen nu de rekening voor deze doorontwikkeling. Hetzelfde zagen we eerder bij laptops en smartphones: na een jaar koop je een beter model voor minder geld.

Elektrisch rijden kan goedkoper zijn

Niet iedereen betaalt meer voor elektrisch rijden. Mensen met zonnepanelen en een eigen laadpaal thuis besparen aanzienlijk op hun kosten. Daarnaast komen er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt. Vorig jaar waren er zeven modellen onder de 35.000 euro. Dit jaar zijn dat er al 16. De ANWB benadrukt dat de randvoorwaarden voor elektrisch rijden in Nederland uitstekend zijn. Laadpalen zijn overal beschikbaar en jongeren tonen veel interesse in elektrisch rijden.

Meer over kosten elektrische auto's

Bron: ANWB

  • Jouw feedback
  • 1   1

3 reacties op “Elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine”

  1. R A van Amerongen

    En ja weer twee mensen die alleen aan zichzelf refereren.
    Het zou Pietje Puk en Ollie 123 sieren als ze eens nadenken en niet alleen van hun eigen situatie uitgaan.
    Een groot gedeelte van Nederland woont in een flat, appartement o.i.d.
    Stellen jullie dan voor om maar een kabeltje tien hoog uit het raam te gooien om je speeltje te laden ?
    De ANWB kijkt dus wel degelijk verder dan de heren en dames met een huis in het Gooi, het groen of lekker buiten de stad met een eigen oprit.

    Bericht aangepast door moderator i.v.m. taalgebruik.

  2. Ollie 123

    Ook hier merk je weer dat de ANWB aan het lijntje hangt bij de Duitse auto industrie. Een EV rijden is namelijk fors goedkoper dan op benzine rijden en het verschil zal steeds groter worden. De afschrijving bij meer dan 5 jaar rijden (wat nog onder het gemiddelde ligt) is veel lager, de onderhoudskosten zijn extreem veel lager, de brandstofkosten zijn zeer veel lager en de MRB is lager. Dus doe je huiswerk opnieuw, beste ANWB en probeer eens wat minder afhankelijk te worden.

  3. Pietje Puk

    Ja wanneer je de openbare laadtarieven gaat vergelijken met benzineprijzen dan komt de EV er slecht vanaf. Maar dat is net het concept van de EV. Je bent niet overgeleverd aan de pompprijzen. Je kunt thuis laden voor een kwartje per kwh. Of gratis als je zonnepanelen zijn terugverdiend. 75kwh * 0,25c = €18,75. Daar rijd ik in de winter 400km mee. Grof gezegd 2 keer volledig opladen en je kunt het vergelijken met een volle benzine tank a €80. Nog steeds de helft dus.

    Daarnaast wil ik 10.000 stuks occasions van een ander merk in een paar maanden de markt op zien dumpen en kijken wat dat doet met de prijs. Toegegeven, de prijsverlagingen van Elon helpen zeker niet. Maar dat is de prijs die je betaalt wanneer je early-adopter bent. Al zijn 90% van die early-adopters leaserijders dus de pijn zit vooral bij de leasemaatschappij. Tip; wil je nu een Model 3 rijden sla je slag. De grootste afschrijving is er al af en het accupakket behoudt ook bij einde levensduur auto z’n waarde.

Geef een reactie