Terugleververgoeding per kWh
Nadat de salderingsregeling definitief verdwijnt, mogen huishoudens met zonnepanelen niet meer salderen. In de plaats daarvan krijgen zij een vaste terugleververgoeding. Per amendement is geregeld dat deze terugleververgoeding in de eerste drie jaar, na het verdwijnen van de salderingsregeling, 50% van het kale energietarief moet zijn. Het huidige, kale energietarief is zo’n 11 cent per kWh.
Vanaf 2030 moet de energieleverancier een “redelijke terugleververgoeding” betalen die in lijn is met de marktwaarde van elektriciteit op dat moment en rekening houdt met de kosten en baten van energieleverancier. Deze vergoeding moet ook concurrerend zijn. Het ACM heeft de mogelijkheid om met terugwerkende kracht de energieleverancier te verplichten een hogere vergoeding te hanteren, als blijkt dat de energieleverancier geen redelijke vergoeding heeft uitgekeerd.
De eis van een gemiddelde terugverdientijd voor zonnepanelen van 7 jaar lijkt helemaal te zijn losgelaten. In voorgaande debatten was dit nog een belangrijk discussiepunt. Meer over de terugverdientijd straks
Negatieve terugleververgoeding
In één van de amendementen is ook opgenomen dat energieleveranciers geen negatieve vergoeding mogen hanteren. Om dit te bepalen wordt er gekeken naar de gemiddelde vergoeding per maand. Huishoudens met zonnepanelen én een vast energiecontract tot na 1 januari 2027, mogen bovendien kosteloos overstappen naar een andere energieleverancier. Het beëindigen van de salderingsregeling levert het kabinet in 2027 een kostenbesparing van 574 miljoen euro op. In de jaren daarna loopt deze besparing op naar 665 miljoen euro per jaar.
Terugleverkosten verdwijnen niet
Wat gebeurt er met de terugleverkosten als de salderingsregeling definitief verdwijnt? Energieleveranciers mogen kosten die zij maken door teruglevering in rekening brengen bij hun klanten. Het einde van de salderingsregeling betekent dus helaas niet het einde van de terugleverkosten. In een amendement zijn echter wel strenge voorwaarden gesteld aan de terugleverkosten.
Zo mogen energieleveranciers alleen de werkelijk gemaakte kosten, als gevolg van het terugleveren van zonnestroom in rekening brengen. Ook mag de energieleverancier deze kosten niet verdelen over al haar klanten, maar alleen innen bij huishoudens die ook daadwerkelijk energie terugleveren.
Op dit moment blijkt dat sommige energieleveranciers dusdanig hoge terugleverkosten in rekening brengen, dat huishoudens met zonnepanelen betalen voor het opwekken van zonnestroom. Het ACM startte hierop een tweede onderzoek naar de redelijkheid van de gehanteerde terugleverkosten. Meer over de terugleverkosten
Begin van het einde van de salderingsregeling
In het hoofdlijnenakkoord “Hoop, lef en trots” werd eerder nog niet gesproken over het einde van de salderingsregeling, maar in de budgettaire bijlage werd dit wel geopperd. Rob Jetten wilde eerder de salderingsregeling nog langzaam afbouwen, maar dat wetsvoorstel sneuvelde uiteindelijk in de Eerste Kamer. Hierdoor ontstond er een gat in de begroting tot 2031 van €2,8 miljard. Met het beëindigen van de salderingsregeling per 2027 wilde het nieuwe kabinet dit gat dichten en dat doel is nu dus behaald.
In de Eerste Kamer stemden alleen OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, SP en PvdD tegen het wetsvoorstel, omdat zij vooral de nodige consumentenbescherming missen en bang zijn voor een té vrij speelveld voor energieleveranciers.
Blog Jan Slijpen: Einde salderingsregeling, wat nu?
Wetsvoorstel einde salderingsregeling
Alle amendementen op een rij
Bron: Eerste Kamer
Jan Scheringa
Mooi