Hoe werkt het?
Simpel! Boven de snelweg hangen dubbele kabels die de hybride vrachtwagen van stroom voorzien. Net als bijvoorbeeld bij de trolleybussen in Arnhem of trams in ons Amsterdam. Als de vrachtwagens de snelweg betreden schakelt de energievoorziening over op elektriciteit. Als de vrachtwagen de snelweg afgaat dan schakelt deze weer over op bijvoorbeeld diesel.
Proefproject van 2 kilometer
De uitstoot op de elektrische snelweg is nihil. De Zweedse eHighway ligt in buurt van de stad Gävle en het proeftraject is ongeveer 2 kilometer lang. Hiermee wordt het vrachtvervoer, dat voor 2 derde verantwoordelijk is voor de uitstoot van koolstofdioxide in Zweden, twee keer zo efficiënt vertelt een woordvoerder van Siemens.
Uitbreiding naar andere landen
Siemens denkt ook al gelijk aan uitbreiding van deze manier van elektrisch vervoer en heeft plannen om een soortgelijk project in de Amerikaanse staat Californië te realiseren. Hiervoor heeft Siemens de samenwerking gezocht met autofabrikant Volvo.
Bron: Siemens, Scania
Henk Puister
Leuk, maar dus alleen voor vrachtwagens, en misschien bussen. Maar voor een personenwagen dan weer niet. Als het ik de weg zou zitten, zouden ook personenwagens er gebruikt van kunnen maken. Dus leuk idee, maar niet echt toekomstbestending.