Belemmeringen voor potentiële EV-rijders

Er zijn nog veel belemmeringen die vooral twijfelaars tegenhoudt om over te stappen naar een elektrische auto, zoals het uitbreiden van de laadinfrastructuur, de hoge prijzen van de elektrische auto’s, en het beperkte aanbod van kleinere elektrisch auto's. Een andere grote belemmering was de lange laadtijd van elektrische auto's, maar die wordt met deze doorbraak dus opgelost. Zodra ook de andere hindernissen zijn genomen kan de ambitie van de Europese Unie om iedereen aan de stekkerauto te krijgen eindelijk worden gerealiseerd.

Laadtijd accu elektrische auto 10 minuten

Car News China laat weten dat de autoconstructeur BYD en de batterijproducent CATL een nieuw type accu hebben ontwikkeld dat in slechts 10 minuten volledig is opgeladen. De lange laadtijd is hiermee volledig weggewerkt ten op zichtte van het volgooien van een benzinetank. De BYD Blade 2.0 en CATL Qilin 2.0 zijn LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) die een laadsnelheid hebben die zes keer hoger is dan de capaciteit van de accu, dankzij hun '6C' laadmodus.

Aanpassingen laadinfrastructuur noodzakelijk

Om de accu te kunnen gebruiken moet ook het laadinfrastructuur aangepast worden voor deze hoge laadsnelheden. Mocht dat niet lukken dan blijft het een theoretische waarde die in de realiteit niet gerealiseerd kan worden. Bij het laden van een accu van 100 Ah in de 6C-modus heb je bijvoorbeeld een stroomsterkte van 600A nodig, wat niet overal beschikbaar is. Dit vereist de uitrol van een nieuwe generatie laadstations die verbonden zijn met een elektriciteitsnetwerk dat deze hoge stroomwaarden kan leveren. Anders blijft het probleem van langzamer laden bij lagere vermogens bestaan.

Lancering nog niet bekend

De nieuwe batterij van BYD en CATL is nog niet volledig klaar voor productie en wordt nog niet verkocht. Daarom geldt er nog enig voorbehoud bij het volledig opladen van de accu in 10 minuten. Details over de nieuwe accu's zijn nog onbekend, inclusief de lanceringdatum. Voor de laadstations zijn aanpassingen nodig. De huidige 4C-laadstations met maximaal 480 kW en 615A moeten worden opgewaardeerd naar 5C en later 6C-modus om te matchen met de nieuwe batterijgeneratie. In China zijn al stappen gezet. Huawei introduceerde 600 kW snelladers en Li Auto plant 5.000 5C-snelladers volgend jaar. Deze uitbreiding vereist aanzienlijke investeringen, gedragen door providers en overheden. China neemt hiermee opnieuw een voorsprong, terwijl Europa achterblijft ondanks ambitieuze plannen voor de elektrische transitie.

Meer over elektrische auto's

Bron: BYD, CATL

  • Jouw feedback
  • 0   0

Geef een reactie