Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden staat ook wel bekend als de Vehicle-to-Grid (V2G) technologie en is een innovatief concept. Het stelt de elektrische auto niet alleen in staat om elektriciteit van het stroomnet te halen om hun batterijen op te laden, maar ook om energie terug te leveren aan het stroomnet of aan eigen apparatuur. Het slechte nieuws is dat deze techniek echt nog in de kinderschoenen staat en binnen onze energiemarkt niet altijd beschikbaar is. Zo is het aanbod van dynamische energiecontracten gering, heb je een laadpaal nodig die de elektrische auto ook kan ontladen en voorziet de regelgeving nog niet in deze behoefte. Het goede nieuws is, dat veel autofabrikanten hun nieuwste elektrische modellen al uitrusten met de techniek voor bidirectioneel laden.

Auto's met bidirectioneel laden techniek

De allereerste auto met de V2G-techniek was de Nissan Leaf. Op dit moment zijn onder andere ook de BMW i3, Honda E, Hyundai Inster, Kia EV6, Renault ZOE en de Mitsubishi Outlander PHEV voorzien van deze techniek. Het aantal elektrische voertuigen met de V2G-techniek voor bidirectioneel laden zal ook zeker groeien, zodat de batterij straks als grote thuisbatterij kan dienen voor het energieverbruik in huis. Stel je voor een thuisbatterij van 60 KW of 110 KW voor het opslaan van je eigen opgewekte zonne-energie.

Wanneer gaan we de elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?

Hiervoor moet eerst de regelgeving, de tarievenstructuur en de infrastructuur aangepast worden, zodat bidirectioneel laden mogelijk wordt. De groeiende behoefte naar energieopslag zal ervoor zorgen dat de druk om dit aan te passen toeneemt. Daarnaast moeten autofabrikanten een oplossing bedenken voor de batterijdegradatie, omdat de batterij met bidirectioneel laden vele malen wordt opgeladen en ontladen. Dat gaat logischerwijs ten koste van de levensduur. Als deze nadelen zijn weggenomen, zal ook de markt voor laadpalen en omvormers die geschikt zijn voor bidirectioneel laden groeien en daardoor een stuk betaalbaarder zijn. De ontwikkeling op het gebied van bidirectioneel is er dus eentje om in de gaten te houden.

Meer over bidirectioneel laden

Voordelen bidirectioneel laden

Opslaan eigen energie

Lagere energiekosten

Ontlasten stroomnet

Groot opslagvermogen

Duurzaam

Nadelen bidirectioneel laden

Speciale laadpaal nodig

Prijs elektrische auto

Batterijdegradatie

Speciale omvormer nodig

Nieuwe regelgeving nodig

Bidirectioneel laden

5 reacties op “De elektrische auto als thuisbatterij”

  1. ColmZon

    Dit artikel geeft onjuiste informatie. Zeker wat betreft de auto’s die VTG zouden kunnen. Dat is niet zo. Ze leveren VTL. Dat is heel iets anders dan VTG. Op de site ev-database kun je zien of een auto beschikt over VTG of VTL. Zie: https://ev-database.org/nl/

  2. Evan

    Bijdrage van Manfred Przybilla
    Profiel weergeven voor Manfred Przybilla, afbeelding
    Manfred Przybilla
    CEO Ambibox / DC Technolgy

    1 mnd

    BiDi Charging with BYD Ato3

    We have successfully discharged another production vehicle.
    This time the BYD ATTO 3. Again plug & play, simply plug in, set the discharge power via HEMS and off we went.
    What is interesting about the BYD ATTO 3 is the low discharge power and the low standby consumption, which is ideal for V2H applications.
    We stopped the discharging power at just over 7kW, but it would certainly have been possible to achieve a little more.
    It is interesting to note that most vehicle manufacturers do not seem to be able to test their vehicles themselves…. BYD said their vehicles should be V2G able to, but they don’t know. Now you know.

    More to come…

  3. Peter Maathuis

    De BMW i3 ondersteunt evenmin bidirectioneel laden. Ik heb er niets over kunnen vinden in de documentatie bij de auto, noch in de documentatie van laadpalen van het merk BMW noch in/aan de auto zelf.
    Er zit ook geen 230V stopcontact in de auto.

  4. Arnold

    @ton-brouwer, bedankt voor je aanvulling. Wij hadden deze vraag nog uitstaan bij de fabrikant om verschillenden bronnen beweren dat Hyundai IONIQ (niet Iconiq inderdaad) de V2G wel ondersteunt. Wachtende hierop heb ik het artikel aangepast en de Inster toegevoegd. Nogmaals bedankt.

  5. Ton Brouwer

    Het is onjuist dat de Hyundai IONIQ 5 (dus niet Iconiq) V2G ondersteunt. Er zijn voor een project in Utrecht enkele auto’s aangepast om dit bij wijze van proef te ondersteunen, maar je kunt de IONIQ 5 niet als thuisbatterij gebruiken. V2L (vehicle-to-load) oftewel een 230V stopcontact op de auto, wordt wel ondersteund.

Geef een reactie