Stimuleren elektrische auto
Om de aanschaf van een elektrische auto te stimuleren, voerde de overheid een aantal jaren geleden een reeks financiële voordelen door voor Nederlandse burgers. Naast een aankoopsubsidie van maximaal € 2.950,- hoefden eigenaars van elektrische auto's ook geen wegenbelasting (MRB) te betalen. Dit belastingvoordeel voor de elektrische auto zou oorspronkelijk volgend jaar aflopen, maar wordt nu toch met een jaar verlengd. In het oorspronkelijke plan zouden eigenaars van elektrische auto's vanaf volgend jaar 25% wegenbelasting betalen.
Belastingvoordeel elektrische auto tot 2026
Ook in 2025 blijft het dus nog steeds zo dat eigenaars van elektrische auto's geen wegenbelasting betalen. In het nieuwe belastingplan moeten eigenaars van elektrische auto's vanaf 2026 echter meteen 60% wegenbelasting betalen. In 2029 stijgt dit percentage naar 65% en vanaf 2031 verdwijnt het belastingvoordeel voor elektrische auto's volledig. Om dit plan te financieren verdwijnt het belastingvoordeel voor eigenaars van (plug-in) hybride auto's vanaf volgend jaar. Deze groep betaalt momenteel nog 50% wegenbelasting. Het is ook niet duidelijk hoe lang de aankoopsubsidie voor elektrische auto's nog zal blijven bestaan.
Terug naar de benzineauto?
Het aantal elektrische auto's in Nederland groeit snel, deels dankzij de aankoopsubsidie en de belastingvoordelen. Ongeveer 8% van het totale wagenpark in Nederland is nu elektrisch, waarvan 41% hybride auto's zijn. Met het schrappen van het belastingvoordeel voor eigenaars van hybride auto's is het echter maar de vraag of deze groei zal aanhouden. Zullen bestuurders van hybride auto's overstappen naar volledig elektrische auto's, of gaan ze juist terug naar benzineauto's?
Bron: Rijksoverheid
Hubert Anemaat
Eindelijk iets meer duidelijkheid over MRB. De elektrische auto is al niet duurder meer in aanschaf, rijdt op goedkope stroom en heeft lagere onderhoudskosten. Ondanks deze voordelen, hield de hogere MRB veel mensen toch tegen om elektrisch te gaan rijden.