Onvoldoende laadpalen
De Europese Branchevereniging ACEA denkt dat consumenten worden afgeschrikt bij het kopen van een elektrische auto, omdat er simpelweg onvoldoende laadpalen zijn. Daarnaast zijn de laadpunten ook nog eens onevenredig verdeeld, aangezien 76% van de laadpunten in slechts 4 landen zijn geconcentreerd. Nederland is één van deze 4 landen.
Doelstelling elektrisch vervoer
De Co2-doelstellingen voor elektrisch vervoer in Europa zijn er nog niet, maar worden op dit moment besproken in het Europese Parlement. De autobranche waarschuwt op voorhand al, dat de doelstelling (30% reductie) die door sommige parlementsleden wordt voorgesteld onhaalbaar is, als er geen rekening wordt gehouden met de distributie van een Europees laadnetwerk.
Huidige laadnetwerk in Europa
Op dit moment zijn er in Europa ongeveer 100.000 laadpunten voor elektrische auto. Volgens de ACEA moeten dit er in 2025 minstens 2 miljoen zijn, om een realistische klimaatdoelstelling te kunnen opstellen voor elektrisch vervoer in de Europese Unie.
Co2-reductie van 50%
De EU-commissaris Cañete, stelt zelfs een veel agressievere Co2-reductie voor. In 2030 moet de Co2-uitstoot van vervoer met 50% zijn teruggedrongen door de overstap naar elektrisch. Om deze doelstelling te halen heeft Cañete berekend dat in de komende 12 jaar er maar liefst 8,4 miljoen nieuwe laadpunten moeten worden gerealiseerd in Europa. Deze doelstelling lijkt onhaalbaar.
Verkoop elektrische auto’s
Consumenten zijn nog lang niet overtuigd, om over te stappen naar een elektrische auto. De verkoop van elektrische auto’s is dan ook extreem laag. Van alle nieuwe auto’s die vorig jaar werden verkocht is slechts 0,2% (volledig) elektrisch. Om de consument te overtuigen is het volgens ACEA nodig, dat alle 28 lidstaten hun inspanningen dringend opvoeren om te zorgen voor een Europees laadnetwerk.
Bron: Europese Commissie, ACEA
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.