AanZET subsidie elektrische vrachtauto's

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidie gericht op het stimuleren van de aankoop of lease van nieuwe, emissieloze vrachtauto’s. Deze subsidie is speciaal bedoeld voor ondernemers en non-profitorganisaties die hun wagenpark willen verduurzamen door over te stappen op volledig elektrische of waterstofvrachtauto’s.

Subsidie voor emissieloze vrachtauto’s

Deze subsidie is alleen voor ondernemers en non-profitorganisaties die een emissieloze vrachtauto kopen of leasen. Je kunt maximaal één subsidieaanvraag per werkdag voor één vrachtauto indienen. Je komt in aanmerking voor de subsidie voor de aanschaf of lease van vrachtauto’s als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

Nieuwe vrachtauto’s

Koop: Na aanvraag

Tenaamstelling: Na aanvraag

Auto classificatie: N2/N3

Gewicht: Min. 4.250 kg

Vrachtauto’s leasen

Koop: Na aanvraag

Tenaamstelling: Na aanvraag

Auto classificatie: N2/N3

Gewicht: Min. 4.250 kg

Beschikbaar budget en subsidiebedragen

Het beschikbare budget voor 2025 is € 35,3 miljoen.  De subsidie is afhankelijk van de categorie waar de vrachtwagen onder valt en ligt tussen de € 14.000,- en € 115.200,- per vrachtauto.

AanZET subsidie aanvragen

Subsidie aanvragen kon van 28 januari 2025 tot en met 7 februari 2025. Je kunt de subsidie combineren met de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Als je al subsidie hebt ontvangen voor de elektrische vrachtauto via de subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB), komt de elektrische vrachtauto niet in aanmerking voor deze subsidie.

AanZET subsidie aanvragen
MIA/Vamil

Motorrijtuigenbelasting van elektrisch rijden wordt fors duurder

Elektrisch rijden is niet langer voordeliger dan rijden in een benzineauto. Dit komt door de hoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betalen ook elektrische auto’s deze belasting. Kostenverschil tussen elektrisch en benzine Uit de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB blijkt dat het kostenverschil aanzienlijk is. Een kilometer in een elektrische auto kost [...]

Fiscaal voordeel elektrische auto verdwijnt

Het fiscaal voordeel voor elektrische auto’s verdwijnt sneller, omdat het Ministerie van Financiën eerder een rekenfout had gemaakt. Dat zorgt voor een gat in de begroting van anderhalf miljard euro.

  • Jouw feedback
  • 0   0