Welke laadpaal is het beste? De keuze van de beste laadpaal hangt af van je laadbehoefte. Wil je je elektrische auto slim opladen en met welk vermogen? Overweeg je de laadpaal openbaar beschikbaar te maken of moet deze juist beveiligd zijn? Complexe vragen die wij beantwoorden met een compleet overzicht van de verschillende laadpalen! Om het nog eenvoudiger te maken, hebben we een stappenplan voor je opgesteld voor het kopen van een laadpaal.
Een laadpaal kopen in 6 stappen
Laadmogelijkheden elektrische auto controleren
Controleer hoe de elektrische auto die je op het oog hebt opgeladen moet worden. Dit kan namelijk op 1-fase of 3-fase. Je controleert dit bij de verkoper, via de handige database voor elektrische auto’s of gebruik de Laadpaalvergelijker van Milieu Centraal.
Belangrijke vragen:
Moet mijn elektrische auto 1-fase of 3-fase geladen worden?
Welke softwareversie heeft mijn slimme meter nodig?
Wat is het maximale laadvermogen?
Controleer je meterkast
Controleer in de meterkast de capaciteit van de aansluiting en de geschiktheid van de elektriciteitsmeter als je gebruik wilt maken van slim laden. Dit is belangrijk om te bepalen of er een aanpassing nodig is. Een 3×25 ampère is uitstekend geschikt voor het opladen van je elektrische auto. Een slimme meter met software versie ESMR 5.0 is geschikt voor slim laden. Neem voor meer informatie contact op met je netbeheerder.
Opvragen:
Wat is mijn aansluitwaarde?
Wat is de softwareversie van mijn slimme meter?
Wijzigen groepenkast
Met de installatie van een laadpaal is altijd een vrije 1-fase of 3-fase groep nodig in de meterkast, die meestal niet standaard aanwezig is. Als er geen vrije 1-fase of 3-fase groep aanwezig is, kan een installatiebedrijf deze voor je aanleggen. De kosten voor het aanpassen van de meterkast liggen doorgaans rond de € 550,-. Het is raadzaam om de exacte kosten op te vragen bij meerdere installateurs.
Laadpaal kopen via een webshop
Als je een laadpaal via een webshop bestelt, moet je soms zelf nog op zoek naar installateur die zowel de meterkast voorbereidt als de laadpaal installeert. Een laadpaal zonder installatie kost tussen de € 600,- en € 2.000,-.
Goed om te controleren:
Is de webshop aangesloten bij een webshop keurmerk?
Google altijd even op de naam van de website
Heeft de website een fysieke winkel of telefoonnummer?
Laadpaal kopen via een installateur
Zoek, indien mogelijk, een erkend installatiebedrijf bij jou in de regio. Dit scheelt veel heen-en-weer gereis en zorgt ervoor dat de installateur bij problemen eenvoudig langs kan komen om je te helpen. Bovendien draagt dit natuurlijk bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Vraag altijd offertes op bij meerdere installateurs, aangezien de goedkoopste optie niet altijd de beste is.
Goed om op te letten:
Is de installateur aangesloten bij een keurmerk?
Heeft de installateur zegelrecht?
Lees recensies van de installateur
Laat de installateur altijd langskomen
Bestel je elektrische auto
Je hebt een keuze gemaakt voor een elektrische auto. Ook weet je welke manier van opladen het beste bij jouw situatie past en je hebt de laadpaal besteld. Is de meterkast gecontroleerd? Dit is het moment om je elektrische auto te bestellen.
Elektrische auto opladen via bestaande aansluiting
Standaard kost een verzwaring van de aansluiting ongeveer € 325,-. Een aansluitwaarde van maximaal 3×25 ampère is meestal voldoende om een laadtijd van 8 uur of korter te halen. De jaarlijkse netwerkkosten blijven tot deze aansluitwaarde gelijk. Vanaf 3×35 ampère gaan de deze fors omhoog. De slimme meter is gratis bij een wijziging van de aansluiting. Een verzwaring vraag je aan bij de netbeheerder.
Elektrische auto opladen via aparte aansluiting
Een aparte aansluiting realiseren kost standaard tussen € 1.300,- en € 1.900,-. Voor deze aparte aansluiting brengt de netbeheerder ook jaarlijkse netwerkkosten in rekening. Meestal is een aparte aansluiting van 1×40 ampère of 3×25 ampère voldoende voor het opladen van een elektrische auto. De slimme meter is gratis bij een nieuwe aansluiting. Een nieuwe aansluiting vraag je aan via mijnaansluiting.nl.
Nieuwe slimme meter
Slim laden is alleen mogelijk met een slimme meter (softwareversie 5.0 of hoger). De standaardkosten voor het vervangen van de slimme meter zijn ongeveer €210,-. Als je een verzwaring of een nieuwe aansluiting hebt aangevraagd, dan is de slimme meter inbegrepen in de prijs. Een nieuwe slimme meter vraag je aan bij de netbeheerder.
Elektriciteitsmeter controleren
Zoek je netbeheerder
Wijzigen groepenkast
Als de installateur de meterkast nog niet heeft voorbereid, dan is dit het moment om dat te regelen.
Vraag subsidie aan
Sinds 1 juli 2020 kun je subsidie krijgen op de aankoop van je nieuwe of tweedehandse elektrische auto. Deze subsidie vraag je aan nadat je de koop- of leaseovereenkomst hebt gesloten.
Gefeliciteerd met je laadpaal
Je kunt nu jouw elektrische auto opladen met je eigen laadpaal. Goed bezig! Vergeet ook niet om je installateur te beoordelen op onze website. Zo help je anderen bij hun keuze.
Welke laadpalen kun je kopen?Â
Alfen laadpalen
Ratio Electric laadpalen
Slim laden | Solar laden | Laad | Sockets | Laadkabel | Autorisatie | Prijs | Datasheet | |
Start | 22 KW | 1 | Type 2 | Plug&Charge | € 439,- | |||
Solid | 22 KW | 1 | Type 2 | Plug&Charge | € 625,- | |||
Smart | Optie | Optie | 22 KW | 1 | Type 2 | Plug&Charge | € 695,- | |
Solar | 22 KW | 1 | Type 2 | App | € 723,- | |||
io6 | 22 KW | 1 | Type 2 | App Laadpas (RFID) | € 694,- | |||
io7 | 22 KW | 2 | Type 2 | Plug&Charge | € 4264,- |
Wallbox
Slim laden | Solar laden | Laad | Sockets | Laadkabel | Autorisatie | Prijs | Datasheet | |
Pulsar Plus | Optie | 22 KW | Vaste kabel | Type 2 | App | € 739,- | ||
Pulsar Max | Optie | 22 KW | Vaste kabel | Type 2 | App | € 919,- | ||
Copper | Optie | 22 KW | 1 | Type | Laadpas (RFID) | € 809,- | ||
Commander | Optie | 22 KW | Vaste kabel | Type 2 | App | € 1.299,- | ||
Commander 2S | Optie | 22 KW | Vaste kabel | Type 2 | App Laadpas (RFID) | € 1.028,- | ||
Quasar | Optie | 22 KW | Vaste kabel | CHAdeMO | App Laadpas (RFID) | € 4.536,- |