De elektrische auto

Een elektrische auto kopen is nog niet voor iedereen weggelegd, maar toch groeit het aantal elektrische auto’s in Nederland. De komende jaren zal ook de markt voor tweedehands elektrische auto’s groeien, zeker als na 2030 de verkoop van fossiele brandstofauto’s stopt. Op het gebied van elektrische auto’s is er keuze uit een volledige elektrische auto, een plug-in hybride, een waterstofauto en een range-extender. Alle prijzen en kosten genoemd in dit artikel hebben peildatum 1 juli 2024.

Volledig elektrische auto

Volledige elektrische auto’s (BEV) hebben alleen een elektromotor en stoten daardoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een langere reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een laadstation of openbare laadpaal kunt opladen.

Welke elektrische auto’s zijn er te koop?

Kia Niro

Voordelen elektrische auto

Geen CO2-uitstoot

Fiscale voordelen

Subsidie beschikbaar

Goedkoper rijden

Minder onderhoud

Nadelen elektrische auto

Kleine actieradius

Lange laadtijd

Duur in aanschaf

Hybride auto

en hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Een hybride auto kan de elektromotor onder andere opladen via het regeneratief remsysteem tijdens het remmen. De hybride auto komt in 2 varianten: mild hybride en volledig hybride. Bij een mild hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. Sommige volledig hybride auto’s kunnen voor een korte afstand (zoals ongeveer 40 km) volledig op de elektromotor rijden.

Wat zijn de beste hybride auto’s?

Toyota Corolla Hybride auto

Plug-in hybride auto

Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, neemt de brandstofmotor het over en rijdt men verder op fossiele brandstof.

Wat zijn de beste plug-in hybride auto’s?

Mitsubishi Outlander PHEV

Voordelen hybride auto

Grotere actieradius

Niet tussentijds opladen

Minder CO2-uitstoot

Nadelen hybride auto

Geen fiscale voordelen

Duur in aanschaf

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Waterstofauto

Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen, eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel van een waterstofauto is dan ook dat je deze net zo snel kunt voltanken als een benzine- of dieselauto.

Welke waterstofauto’s zijn?

Hyundai Nexo waterstofauto

Voordelen waterstofauto

Grote actieradius

Niet tussentijds opladen

Geen CO2-uitstoot

Snel tanken

Nadelen waterstofauto

Weinig waterstoftankstations

Weinig keuze in merk en types

Veel energie nodig voor waterstof

Duur in aanschaf

Range-extender

Een Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt de elektromotor op als deze leeg raakt. Het verschil met hybride auto’s is dat de verbrandingsmotor van een range-extender de wielen niet rechtstreeks aandrijft. De auto rijdt primair op de elektromotor.

Nissan Qashqai E-Power

Voordelen range-extender

Grotere actieradius

Efficiënte verbrandingsmotor

Minder CO2-uitstoot

Nadelen range-extender

Geen fiscale voordelen

Dure dubbele motor

Gedeeltelijke CO2-uitstoot

Elektrische auto’s stoten 60% minder CO2 uit dan benzineauto’s

Wat kost een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder in de aanschaffase dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Hoewel de prijzen van elektrische auto’s dalen, blijven ze gemiddeld nog steeds ongeveer € 10.000,- hoger dan benzine- of dieselauto’s, voornamelijk vanwege de kosten van batterijen. De voordelen van elektrische auto’s liggen dan ook voornamelijk in fiscale voordelen, milieuvriendelijkheid en lagere verbruiks- en onderhoudskosten.

Checklist aankoop elektrische auto

Elektrische auto kiezen

Meterkast controleren

Laadpaal uitzoeken

Subsidie aanvragen

Elektrische auto kopen

Meterkast wijzigen

Laadpaal installeren

Waar koop je een laadpaal?

Verschil in prijs

Benzineauto: € 24.000,-

Hybride auto: € 30.000,-

Volledig elektrische auto: € 35.000,-

Plug-in hybride auto: € 37.000,-

Waterstofauto: € 70.000,-

Verschil prijs elektrische auto en benzineauto 2024

Hoeveel kost het om 100 km elektrisch te rijden?

Door de efficiëntere aandrijflijn van elektrische auto’s verbruiken deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer, waar het verbruik van een benzineauto rond de 7 liter per 100 kilometer ligt. Ook de brandstofkosten zijn in het voordeel van de elektrische auto. Diesel en benzine kosten respectievelijk € 1,93 en  € 2,21 per liter, terwijl elektriciteit slechts € 0,32 per kWh kost. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto € 5,76 kost, terwijl dezelfde afstand met een benzineauto € 15,47 kost en met een dieselauto bijna € 9,65 kost.

Wat kost elektrisch rijden ten opzichte van rijden op benzine?

Welke elektrische auto rijdt de meeste kilometers?

Op dit moment heeft de Tesla Model S het grootste bereik onder de EV’s. De actieradius van deze volledig elektrische auto is 575 km. De gehele top 3 van elektrische auto’s bestaat overigens uit Tesla’s. Het bereik van de Jaguar I-Pace (470 km) en Audi E-tron (420 km) completeren de top 5.

Top 10 actieradius elektrische auto

Onderhoudskosten elektrische auto

De elektrische auto vergt ook veel minder onderhoud dan een auto met een brandstofmotor, omdat deze veel minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrische auto zijn de onderhoudskosten 60% lager dan bij een benzineauto of een dieselauto. Bij de (plug-in) hybride auto zijn de onderhoudskosten ongeveer 30% lager.

Overige kosten

Normale laadpaal: € 1.000,-

Slimme laadpaal: € 1.740,-

Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-

Slimme meter (slim laden): € 200,-

Wijzigen groepenkast: € 600,-

elektrische auto opladen

Elektrisch rijden is de goedkoopste manier

Subsidie voor elektrische auto’s

Particulieren en bedrijven die een nieuwe of tweedehands elektrische auto kopen of leasen, kunnen subsidie aanvragen. Deze subsidie wordt verstrekt via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Bedrijven kunnen subsidie ontvangen via de SEBA

Hoe vraag ik SEPP subsidie aan?
Hoe vraag ik SEBA subsidie aan?

Milieu-Investeringsaftrek voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto. De Milieu-investeringsaftrek is een fiscale regeling die in combinatie met de SEBA-subsidie kan worden aangevraagd.

MIA/Vamil aanvragen

Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?

Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2026 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische rijders 60% van de MRB van een normale personenauto en vanaf 2029 stijgt dit percentage naar 65%. Vanaf 2031 betalen elektrische auto’s hetzelfde tarief als dat van normale personenauto’s.

Vrijstelling Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen

BPM is een belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze belasting heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten geen CO2 uit en zijn daarom vrijgesteld van de BPM. Voor hybride en plug-in hybride elektrische auto’s geldt dat niet.

Bijtelling elektrische leaseauto’s

In 2024 geldt een fiscale bijtelling van 16% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot € 30.000,- . Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze € 30.000,- een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders stapsgewijs, wat betekent dat de bijtelling geleidelijk zal stijgen. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar rijdt, is er geen sprake van bijtelling.

Fiscale spelregels

2024: 16% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2025: 17% (nieuwprijs tot € 30.000,-)

2026: 22% (geen grens)

Nieuwe brandstofauto’s zijn vanaf 2030 niet meer te koop

Stand van zaken elektrische auto’s

Per 1 juli 2024 rijden er al ruim 800.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Van dit aantal is 61% volledig elektrisch en bijna 39% een hybride elektrische auto. Slechts 0,1% van dit aantal is een waterstofauto. Het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft inmiddels een aandeel van 9% in het totale Nederlandse wagenpark, dat ongeveer 9 miljoen auto’s telt.

Elektrische auto in Nederland

Wat is de meest verkochte elektrische auto in Nederland?

De Tesla Model 3 blijft verreweg de meest verkochte volledig elektrische auto in Nederland, waarbij de Tesla Model Y in opkomst is. De Kia Niro, VW ID3 en Skoda Enyaq doen het ook uitstekend bij Nederlanders. Opvallend is dat de eerder zo populaire Nissan Leaf voor het eerst buiten de top 10 staat. Binnen de hybride auto’s is sinds jaar en dag de Mitsubishi Outlander het populairst. Nieuwkomer binnen de hybride automarkt is Lynk & Co, dat bezig is aan een sterke opmars binnen de categorie hybride elektrische auto’s.

Top 10 verkochte elektrische auto's

De Tesla Model 3 is de meest verkochte elektrische auto in Nederland

Elektrische auto’s in beeld

8% van alle auto’s in Nederland is elektrisch

Veelgestelde vragen over de elektrische auto

Wat is beter hybride of elektrische auto?

Een volledige elektrische auto is duurzamer, heeft een sterkere motor en rijdt soepeler dan een hybride auto. Daarnaast heeft de volledige EV ook minder onderhoud nodig en zijn er fiscale voordelen en subsidies beschikbaar. Daar tegenover staat dat de hybride auto in aanschaf een stuk goedkoper is.

Welke auto moet ik kiezen?

Wat is beter elektrisch of waterstof?

Waterstofauto’s zijn qua energierendement en kosten van energie niet concurrerend met de elektrische auto. Op waterstof rijden is ook minder efficiënt en duurder. Waterstof wordt daarom niet gezien als geschikte brandstof voor personenauto’s.

Meer over de waterstofauto

Wat kost 100 kilometer elektrisch rijden?

Elektrische auto’s verbruiken gemiddeld 18 kWh per 100 kilometer, terwijl een benzineauto gemiddeld 7 liter benzine verbruikt over dezelfde afstand en een dieselauto ongeveer 5 liter per 100 kilometer. De verbruikskosten van een elektrische auto zijn, net als bij een conventionele auto, ook afhankelijk van het type motor, het gewicht en het rijgedrag.

Wat verbruikt een elektrische auto?

Wat kost een elektrische auto?

In 2024 zijn elektrische auto’s gemiddeld € 10.000,- duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Echter, ze zijn 35% zuiniger in onderhoud en veel zuiniger in gebruik. Bovendien is er subsidie beschikbaar voor de aankoop van elektrische auto’s. Een tweedehands elektrische auto met een kleine actieradius kost meestal een paar duizend euro. Tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius zijn verkrijgbaar vanaf € 10.000,-.

Wat zijn de kosten van elektrische auto’s?

Zullen elektrische auto’s goedkoper worden?

Op dit moment zijn de aanschafprijzen voor elektrische auto’s nog een stuk hoger dan die van een fossiele brandstofauto, maar de verwachting is dat deze na 2027 zijn kantelpunt heeft bereikt. Zelfs zonder subsidie zijn elektrische auto’s dan goedkoper dan een benzine- of een dieselauto.

Wat zijn de kosten van elektrische auto’s?

Welke elektrische auto wordt het meest verkocht?

De Tesla MODEL 3 is het bestverkopende model onder de elektrische auto’s in Nederland. Onder de hybrides is de Mitsubishi Outlander de auto die het meest verkoopt.

Meer cijfers en feiten

Wat is de levensduur van een accu van een elektrische auto?

De levensduur van EV’s is vooral afhankelijk van de accu. De accu van oudere elektrische auto’s gaan gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee en dit komt overeen met de levensduur van een auto met een brandstofmotor. Nieuwere modellen verliezen minder dan 10% van hun capaciteit na 250.000 tot 600.000 kilometers. Dat is vele malen langer dan een fossiele brandstofauto meegaat. Het vervangen van een batterij kost gemiddeld zo’n € 10.000,- en is goedkoper dan het kopen van een nieuwe benzineauto of dieselauto.

Is er onderzoek geweest naar batterijen?

Wat is een betaalbare elektrische auto?

Wil je een elektrische auto uit de goedkoopste categorie tot € 25.000,- dan kom je uit bij de Dacia Spring Electric, Volkswagen e-Up! of de Renault Twingo E-tech. In de categorie van € 25.000-,- tot € 35.000,- is de keuze ruimer en kun je kiezen voor de Renault ZOE ZE50, Volkswagen ID.3 Pro, JAC E-S2, MG4 Electric Standard, Peugeot e-208 of de Nissan Leaf.

Kosten elektrisch rijden

Hoe lang mag je nog met een benzine auto rijden?

Vanaf 2050 wil de overheid geen CO2 meer uitstoten en moet Nederland volledig energieneutraal zijn. Het is echter niet goed te voorspellen of dit ook het definitieve einde betekent van het rijden op benzine. Vanaf 2030 worden er geen nieuwe auto’s meer verkocht die rijden op fossiele brandstof. De verwachting is dan ook dat tussen 2030 en 2050 iedereen is overgestapt op elektrisch rijden.

Groei van elektrisch rijden

Welke subsidies zijn er voor een elektrische auto?

Particulieren krijgen in 2024 voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto € 2.950,- subsidie en voor een tweedehands auto € 2.000,- vanuit de SEPP regeling. Zakelijke gebruikers en bedrijven kunnen maximaal € 5.000,- aan subsidie krijgen per elektrische bedrijfsauto vanuit de SEBA subsidie. Daarnaast krijgen bedrijven ook fiscaal voordeel vanuit de MIA/Vamil-regeling.

Zijn er subsidies voor elektrische auto’s?

Belast een elektrische auto het klimaat?

Bij de productie van elektrische auto’s, met name de accu komt, natuurlijk CO2 vrij. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot bij de productie van een normale benzine- of dieselauto. Het verschil is echter dat elektrische auto’s tijdens hun levensduur veel minder schadelijk zijn voor het milieu dan een auto op benzine of diesel, zelfs als de auto op fossiele energie rijdt.

Onderzoek CO2-uitstoot bij elektrische auto’s

  • Jouw feedback
  • 12   0