Een elektrische auto kopen is nog niet voor iedereen weggelegd, maar toch groeit het aantal elektrische auto’s in Nederland. De komende jaren zal ook de markt voor tweedehands elektrische auto’s groeien, zeker als na 2030 de verkoop van fossiele brandstofauto’s stopt. Op het gebied van elektrische auto’s is er keuze uit een volledige elektrische auto, een (plug-in) hybride auto en een een waterstofauto. Alle prijzen en kosten genoemd in dit artikel hebben peildatum 1 januari 2025.
Wat kost een elektrische auto?
Een normale elektrische auto kost in 2025 gemiddeld € 46.000,-. Dat betekent dat deze gemiddeld € 7.000,- duurder is dan een vergelijkbare benzineauto of dieselauto. In het onderhoud en gebruik zijn elektrische auto’s echter 35% zuiniger, waardoor deze tijdens de levensduur goedkoper kan worden. In 2025 is de elektrische auto echter duurder dan de benzineauto als we alles omrekenen naar de prijs per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je 75,6 cent per kilometer en voor de benzineauto is dat 66,8 cent per kilometer. Dit komt vooral door hogere elektriciteitsprijs en het afschaffen van de subsidies en fiscale voordelen voor elektrische auto’s, want in 2022 was elektrisch rijden goedkoper dan rijden op benzine.
Vanaf 2030 wordt elektrisch rijden goedkoper
De verwachting is dat elektrische auto’s tegen 2030 goedkoper zijn dan een fossiele brandstofauto, omdat je dan alleen nog een elektrische auto kunt kopen bij de aanschaf van een splinternieuwe auto. Vanaf 2035 kom er zelfs een verbod op de verkoop van nieuwe fossiele brandstofauto’s. Vanaf 2050 mogen auto’s geen CO2 meer uitstoten en rijden er alleen nog emissieloze auto’s rond, wat automatisch betekent dat er een einde komt aan de benzineauto en dieselauto.
Betaalbare elektrische auto’s in 2025
Wil je een elektrische auto uit de goedkoopste categorie tot € 25.000,- dan kom je uit bij de Dacia Spring Electric, Citroen e-C3, Dongfeng Box, Hyundai Inster of Renault 5 E-tech. In de categorie van € 25.000-,- tot € 35.000,- heb je deze keuze uit de Citroen e-C3 Aircross, Fiat 500e, Opel Frontera, Lynk & Co 02, Skoda Elroq en Cupra Born.
Checklist aankoop elektrische auto
Elektrische auto kiezen
Meterkast controleren
Laadpaal uitzoeken
Elektrische auto kopen
Meterkast wijzigen
Laadpaal installeren
Verschil in prijs
Benzineauto: € 39.000,-
Hybride auto: € 40.000,-
Volledig elektrische auto: € 46.000,-
Plug-in hybride auto: € 42.000,-
Waterstofauto: € 80.000,-
Hoeveel kost het om 100 km elektrisch te rijden?
Door de efficiĂ«ntere aandrijflijn van elektrische auto’s verbruiken deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer, waar het verbruik van een benzineauto rond de 7 liter per 100 kilometer ligt. Ook de brandstofkosten zijn in het voordeel van de elektrische auto. Diesel en benzine kosten respectievelijk € 1,96 en € 2,17 per liter, terwijl elektriciteit slechts € 0,28 per kWh kost. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto € 5,04 kost, terwijl dezelfde afstand met een benzineauto € 15,19 kost en met een dieselauto bijna € 9,80 kost.
Actieradius van elektrische auto’s
In 2025 heeft de Tesla Model S de grootste actieradius onder de EV’s. Het bereik van deze volledig elektrische auto is 575 km. De gehele top 3 van elektrische auto’s bestaat overigens uit Tesla’s. Het bereik van de Jaguar I-Pace (470 km) en Audi E-tron (420 km) completeren de top 5.
De elektrische auto en het klimaat
Bij de productie van elektrische auto’s, met name de accu komt, natuurlijk CO2 vrij. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot bij de productie van een normale benzine- of dieselauto. Het verschil is echter dat elektrische auto’s tijdens hun levensduur veel minder schadelijk zijn voor het milieu dan een auto op benzine of diesel, zelfs als de auto op fossiele energie rijdt.
Levensduur en onderhoud elektrische auto
De levensduur van een elektrische auto is vooral afhankelijk van de accu. De accu van oudere elektrische auto’s gaan gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee en dit komt overeen met de levensduur van een auto met een brandstofmotor. Nieuwere modellen verliezen minder dan 10% van hun capaciteit na 250.000 tot 600.000 kilometers. Dat is vele malen langer dan een fossiele brandstofauto meegaat. Het vervangen van een batterij kost gemiddeld zo’n € 10.000,- en is goedkoper dan het kopen van een nieuwe benzineauto of dieselauto.
Bij een volledig elektrische auto zijn de onderhoudskosten 60% lager dan bij een benzineauto of een dieselauto. Bij de (plug-in) hybride auto zijn de onderhoudskosten ongeveer 30% lager.
Overige kosten
Normale laadpaal: € 1.200,-
Slimme laadpaal: € 2.000,-
Verzwaren aansluiting 3-fase: € 270,-
Slimme meter (slim laden): € 210,-
Wijzigen groepenkast: € 750,-
Subsidie voor elektrische auto’s
In 2025 is er geen subsidie meer beschikbaar voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. Lees meer hierover
Milieu-Investeringsaftrek voor bedrijven
Bedrijven kunnen gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?
Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2026 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische rijders 75% van de MRB van een normale personenauto. Vanaf 2031 betalen elektrische auto’s hetzelfde tarief als dat van normale personenauto’s. Hybride rijders krijgen alleen in 2025 nog 25% korting op de MRB, vanaf 2026 verdwijnt dat fiscale voordeel.
Vrijstelling Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen
BPM is een belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze belasting heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten geen CO2 uit en zijn daarom vrijgesteld van de BPM. Voor hybride en plug-in hybride elektrische auto’s geldt dat niet.
Bijtelling elektrische leaseauto’s
In 2025 geldt een fiscale bijtelling van 17% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot € 30.000,- . Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze € 30.000,- een fiscale bijtelling van 22%. Vanaf 2026 verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders. Als je de zakelijke auto niet privĂ© gebruikt of maximaal 500 km per jaar rijdt, is er geen sprake van bijtelling.
Fiscale spelregels
2025: 17% (nieuwprijs tot € 30.000,-)
2026: 22% (geen grens)
Volledig elektrische auto
Volledige elektrische auto’s (BEV) hebben alleen een elektromotor en stoten daardoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een langere reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een laadstation of openbare laadpaal kunt opladen.
Voordelen elektrische auto
Geen CO2-uitstoot
Fiscale voordelen
Goedkoper rijden
Minder onderhoud
Nadelen elektrische auto
Kleine actieradius
Lange laadtijd
Duur in aanschaf
Hybride auto
en hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Een hybride auto kan de elektromotor onder andere opladen via het regeneratief remsysteem tijdens het remmen. De hybride auto komt in 2 varianten: mild hybride en volledig hybride. Bij een mild hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. Sommige volledig hybride auto’s kunnen voor een korte afstand (zoals ongeveer 40 km) volledig op de elektromotor rijden.
Plug-in hybride auto
Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, neemt de brandstofmotor het over en rijdt men verder op fossiele brandstof.
Voordelen hybride auto
Grotere actieradius
Niet tussentijds opladen
Minder CO2-uitstoot
Nadelen hybride auto
Geen fiscale voordelen
Duur in aanschaf
Gedeeltelijke CO2-uitstoot
Waterstofauto
Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen, eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel van een waterstofauto is dan ook dat je deze net zo snel kunt voltanken als een benzine- of dieselauto.
Voordelen waterstofauto
Grote actieradius
Niet tussentijds opladen
Geen CO2-uitstoot
Snel tanken
Nadelen waterstofauto
Weinig waterstoftankstations
Weinig keuze in merk en types
Veel energie nodig voor waterstof
Duur in aanschaf
Range-extender
Een Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt de elektromotor op als deze leeg raakt. Het verschil met hybride auto’s is dat de verbrandingsmotor van een range-extender de wielen niet rechtstreeks aandrijft. De auto rijdt primair op de elektromotor.
Voordelen range-extender
Grotere actieradius
Efficiënte verbrandingsmotor
Minder CO2-uitstoot
Nadelen range-extender
Geen fiscale voordelen
Dure dubbele motor
Gedeeltelijke CO2-uitstoot
Stand van zaken elektrische auto’s
Per 1 januari 2025 rijden er al bijna een miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Van dit aantal is 60% volledig elektrisch en bijna 40% een hybride elektrische auto. Slechts 0,1% van dit aantal is een waterstofauto. Het aantal elektrische auto’s betreft nu een aandeel van 10% op het totale wagenpark in Nederland, dat zo’n 9,2 miljoen auto’s telt. Meer over deze groei
Welke elektrische auto wordt het beste verkocht in Nederland?
De Tesla Model 3 is de best verkochte elektrische auto en de Mitsubishi Outlander de best verkopende hybride auto. Meer hierover