@sunnylover,
Het klopt helemaal dat de leveranciers vanaf 01-08-2013 voor 100% verantwoordelijk zijn voor het verzamelen van de meterstanden. Als er een slimme meter hangt is dat geen probleem. De standen voor de jaaropname gaan automatisch naar de leverancier toe. Als de klant toestemming geeft zelfs elke dag. Daar waar geen slimme meter hangt is het ook de verantwoordelijkheid van de leverancier om de stand van de meter jaarlijks te verzamelen. Vaak gaat dit d.m.v. een meterstandenkaart een mail of verwijzing naar een internetsite waar de klant de standen kan doorgeven. De klant is wel verplicht om daar aan mee te werken. Ander kan en mag de leverancier schatten.
De stap naar de rechter vindt ik nogal extreem. De geschillecommissie lijkt mij een beter instituut. Deze is neutraal en kijkt of alle partijen zich aan de afspraken hebben gehouden. Bij een uitspraak die niet positief is kan je altijd nog naar de rechter.
Ook uw netbeheerder heeft de plicht 1x in de 3 jaar u te bezoeken en de stand fysiek op te nemen. Deze stand gaat ook naar de leverancier. Hiermee kunnen ze de standen bij hun controleren (als er te veel geschat wordt). Dit zal in de toekomst minder worden als er overal slimme meters hangen.