Hoe kan ik mijn elektrische auto opladen? Het opladen van de elektrische auto kun je thuis doen, via een laadpaal of het stopcontact. Onderweg kun je de elektrische auto opladen via één van de vele openbare laadpalen of snellaadstations die Nederland inmiddels heeft. Hierdoor kun je de elektrische auto altijd én overal opladen. Alle prijzen en kosten genoemd in dit artikel hebben peildatum 1 juli 2024.
Elektrische auto thuis opladen
Bij het opladen van de elektrische auto via de eigen bestaande aansluiting benut je niet de volledige capaciteit van de aansluiting. Dit komt doordat er andere apparaten in huis zijn die ook stroom gebruiken. De laadpaal laadt de elektrische auto dus altijd met een vast vermogen op, aangepast aan het berekende, verwachte piekvermogen in je woning. Met een aparte aansluiting heb je hier geen last van, omdat de laadpaal rechtstreeks op deze aansluiting is aangesloten. Het laden van de elektrische auto via een aparte aansluiting is dus altijd sneller, omdat de volledige capaciteit van de aparte aansluiting wordt benut.
Kosten thuis opladen elektrische auto
Het thuis opladen van de elektrische auto kan dus via de bestaande aansluiting of een nieuwe, aparte aansluiting. In sommige gevallen moet de bestaande aansluiting aangepast (verzwaard) worden, afhankelijk van de elektrische auto. In beide gevallen moet je rekening houden met extra kosten.
Opladen via bestaande aansluiting
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Laadpaal: € 1.000,-
Laadkabel: € 150,-
Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-
Wijzigen groepenkast: € 600,-
Opladen via aparte aansluiting
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Laadpaal: € 1.000,-
Laadkabel: € 150,-
Nieuwe aansluiting: € 1.300,-
Opladen elektrische auto via het stopcontact
De elektrische auto opladen via een stopcontact wordt sterk afgeraden, omdat het stopcontact geen extra beveiliging tegen overbelasting heeft. Ook heeft het verbruik op de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt een negatieve invloed op de laadtijd en is slim laden niet mogelijk. De laadtijd via een bestaand stopcontact ligt tussen de 14 en 22 uur (3,7 KW). Kies je toch voor het opladen via het stopcontact maak dan gebruik van een CEE-gecertificeerd stopcontact om de veiligheid te verhogen.
Beste laadpaalmerken in 2024
Alfen
Bals
Blue Current
Charge Amps
Easee
Ecotap
EVBox
Hey!
Maxem
Myenergi
Ratio Electric
Shell Recharge
Wallbox
Webasto
Met een kortere laadkabel voorkom je spanningsverlies
Slim laden elektrische auto
Je elektrische auto slim laden (Dynamic Load Balancing) betekent dat het laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis. De slimme laadpaal is dan verbonden met de slimme meter in de meterkast. De slimme laadpaal bepaalt continu het beschikbare vermogen waarmee de elektrische auto kan worden opgeladen. Zo voorkom je overbelasting en laadt de elektrische auto sneller op. Voor slim laden van de elektrische auto is een abonnement, een slimme laadpaal en een slimme meter vereist. Let erop dat de slimme meter minimaal softwareversie EMSR 5.0 heeft. Je kunt deze informatie opvragen bij de netbeheerder. Staat de slimme laadpaal in storing, volg dan onze checklist!
Kosten slim laden
Oplaadtarief: € 0,32 per kWh
Slimme laadpaal: € 1.700,-
Laadkabel: € 150,-
Vervangen slimme meter: € 200,-
Wijzigen groepenkast: € 600,-
Slim laden abbo: € 40,- p.j.
Checklist storing slimme laadpaal
Firmware versie laadpaal
Configuratie slimme laadpaal
Slimme meter heeft ESMR 5.0
Signaalsterkte laadpaal en slimme meter
Afstand laadpaal en slimme meter
Let op: De P1-poort van de slimme meter wordt bij installatie van de slimme meter altijd geactiveerd. Deze staat dus nooit uit!
Laden met groene stroom levert 81% CO2-reductie op
Opladen elektrische auto openbare laadpaal
Je kunt je elektrische auto ook opladen bij een openbare laadpaal. Je hebt in de meeste gevallen een laadpas (met abonnement) en een eigen laadkabel (type 2 stekker) nodig om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Als je geen laadpas hebt of je bent deze vergeten kun je soms ook gebruik maken van je creditcard, pinpas, een QR code of je digitale portemonnee. De laadtijd ligt tussen 4 en 18 uur, afhankelijk van de grootte van de accu en het soort laadkabel. Bij de gemeente kan je een nieuwe openbare laadpaal aanvragen. Als er voldoende animo is, plaatst de gemeente een laadpaal voor openbaar gebruik. Als je een eigen parkeerplaats hebt, kun je geen openbare laadpaal aanvragen.
Snelladen elektrische auto langs de snelweg
De elektrische auto opladen bij een snellaadstation is verreweg de snelste manier om je elektrische auto op te laden. Je kunt de elektrische auto bij een snellaadstation in 20 tot 50 minuten opladen, afhankelijk van de grootte van de accu. Dit kan zo snel, omdat de elektrische auto bij een snellaadstation meteen met gelijkstroom wordt opgeladen.
Kosten openbaar opladen
Oplaadtarief: € 0,50 *
Laadkabel: € 150,-
Laadpas: Vanaf € 0,-
Laadpas + abbo: Vanaf € 3,- p.m.
* Gemiddeld. In sommige gevallen is een starttarief van toepassing
Kosten snelladen
Oplaadtarief: € 0,65 *
Laadpas: Vanaf € 0,-
Laadpas + abbo: Vanaf € 3,- p.m.
* Gemiddeld
Storing openbare laadpaal
Als er sprake is van een storing op de openbare laadpaal dan meld je dit bij de eigenaar van de laadpaal. Via de website grid.com of de sticker op de laadpaal zie je wie de eigenaar is van de laadpaal. In alle andere gevallen neem je contact op met de gemeente.
Elektrische auto opladen in het buitenland
Reizen naar het buitenland met een elektrische auto is niet altijd eenvoudig. Op dit moment is het nodig dat je de route zorgvuldig uitstippelt, zodat je de elektrische auto op tijd kunt laden. De laadpaaldichtheid in het buitenland is namelijk lager dan in Nederland. Er is gelukkig een handige routeplanner beschikbaar die je helpt bij het plannen van je reis.
Stekkers en laadkabels
Wereldwijd worden er maar liefst 7 soorten stekkers gebruikt, maar in Europa is de meest gangbare stekker voor het opladen van elektrische auto’s de Type 2. Bij snelladen wordt in Europa een CCS-stekker gebruikt. In het onderstaande overzicht zie je welke stekkers in welke landen worden gebruikt.
De accu gaat langer mee als de laadstand tussen de 20% en 80% blijft
Bidirectioneel laden met elektrische auto
Deze techniek maakt de elektrische auto geschikt voor het opslaan van energie, terugleveren van energie of het leveren van energie aan je apparatuur in huis. De elektrische auto is dan je eigen thuisbatterij of elektriciteitscentrale. Voor het bidirectioneel laden heb je een slimme laadpaal en een slimme meter nodig. Er zijn verschillende vormen van bidirectioneel laden:
Energie opslaan met de elektrische auto (V2H of V2L)
Met de technologie Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Load (V2L) sla je je eigen zonne-energie op in de batterij van de elektrische auto. Op een later tijdstip kun je de zonne-energie dan weer in huis gebruiken. De elektrische auto wordt eigenlijk gebruikt als een grote thuisbatterij. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2H: Honda Clarity, Huyndai Ioniq 5, en de Toyota MIRAI.
Terugleveren met de elektrische auto (V2G)
Met de technologie Vehicle-to-Grid is het mogelijk om zonne-energie op te slaan in de batterij van de elektrische auto en op een later tijdstip terug te leveren aan de energieleverancier. Dit is handig voor als je bijvoorbeeld de opgeslagen zonne-energie voor een hoger tarief wil verkopen. De volgende elektrische auto’s zijn geschikt of voorbereid voor V2G: BMW i3, Honda E, Hyundai Inster, Kia EV6, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Nissan Leaf, Renault ZOE, Sono Sion en de Tesla Model 3.
Energie opslaan, leveren én terugleveren met de elektrische auto (V2X)
De V2X-technologie is een alles-in-één pakket waarmee je zonne-energie kunt opslaan in de batterij van een elektrische auto en vervolgens kunt terugleveren aan de energieleverancier of kunt gebruiken in huis. Deze techniek, waarbij alles samenkomt, heet Vehicle-to-Everything en wordt op dit moment nog niet toegepast. De volgende elektrische auto’s zijn echter al wel voorbereid: Hyundai Inster
Stroom leveren aan andere elektrische auto’s (V2V)
De V2V-technologie (Vehicle-to-Vehicle) zorgt ervoor dat elektrische auto’s onderling elektriciteit uitwisselen. Hiermee laadt de ene elektrische auto in het wagenpark de andere elektrische auto op. Het is niet bekend welke elektrische auto’s op dit moment al zijn uitgerust met deze technologie.
Laden met grijze stroom levert 25% minder CO2 op
Hoeveel laadpunten zijn er in Nederland?
Op 1 juli 2024 staan er ruim 169.000 openbare laadpunten in Nederland. Het aantal laadpunten is de laatste sterk toegenomen en groeit nog steeds hard. In 2030 moet het aantal openbare laadpunten groeien naar 1,7 miljoen, dus er is nog een lange weg te gaan. De meeste laadpunten staan in de provincie Zuid-Holland en de minste laadpunten in de provincie Drenthe. Naar schatting zijn er inmiddels 578.000 thuislaadpunten geplaatst. Op dit moment zijn er in Nederland 14 openbare waterstoftankstations waar waterstofauto’s terecht kunnen voor het tanken van waterstof.
Op 1 kWh kun je 5 km rijden
Veelgestelde vragen over opladen elektrische auto en laadpalen
Hoe laad ik mijn elektrische auto thuis op?
Er zijn verschillende manieren om je elektrische auto thuis op te laden. Dit kan via de bestaande aansluiting of via een aparte aansluiting. Het thuis opladen van je elektrische auto via het stopcontact is ook mogelijk, maar dit is niet altijd veilig en bovendien duurt het veel langer.
Wat kost een laadpaal?
Een laadpaal kost gemiddeld tussen de € 600,- en € 2.000,-. Dit is exclusief installatie en eventuele aanpassingen in de meterkast.
Wat zijn de kosten voor het opladen van mijn elektrische auto?
Het tarief voor het thuis opladen van je elektrische auto vind je in je energiecontract. Meestal ligt dit rond de € 0,32 per kWh. Het opladen bij een openbare laadpaal kost gemiddeld € 0,50 per kWh, afhankelijk van de aanbieder en je abonnement. Bij een snellaadstation is dit gemiddeld f € 0,65 per kWh. (peildatum: 1 juli 2024)
Is het mogelijk om mijn elektrische auto op te laden in het buitenland?
Ja, maar de dichtheid van laadpalen is wel veel lager dan in Nederland. Soms moet je ‘laden in het buitenland’ nog wel activeren op je laadpas. Controleer altijd even de voorwaarden van je aanbieder, zodat je zeker weet dat je ook in het buitenland je elektrische auto kunt opladen. Via een routeplanner kun je de stops voor het laden plannen.
Wat is slim laden?
Bij slim laden (of smart charging) stemt de slimme laadpaal de laadcapaciteit af op het verbruik in huis. Het opladen van je elektrische auto is op deze manier altijd optimaal en er ontstaat nooit overbelasting.
Wat is snelladen?
De accu van een auto heeft gelijkstroom nodig. Bij het opladen van een elektrische auto bij een snellaadstation wordt de auto direct met gelijkstroom opgeladen. Als je thuis de elektrische auto oplaadt, moet de wisselstroom eerst nog worden omgezet naar gelijkstroom, wat vertraging veroorzaakt. Snelladen is meestal alleen mogelijk bij tankstations langs de snelweg en duurt 20 tot 30 minuten.
Wat is bidirectioneel laden?
Sommige fabrikanten hebben hun elektrische auto’s al wel voorbereid op de mogelijkheid om zelf opgewekte zonnestroom op te slaan in de elektrische auto. Tot nu toe wordt energieopslag (of bidirectioneel laden) nog niet in de praktijk toegepast.
Wat is de beste laadpaal?
In 2024 zijn de volgende laadpalen als beste getest: Wallbox Pulsar Plus, Trina Solar, Easee Home, Zappi V2 en de luxe laadpaal van Hey!
De openbare laadpaal staat in storing
Het kan voorkomen dat een openbare laadpaal storing heeft. Openbare laadpalen zijn meestal voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar je de storing kunt melden. Als er geen storingsnummer aanwezig is, meld dan de storing bij de gemeente. Als de laadpaal niet op openbaar terrein staat, meld je de storing bij de eigenaar van het terrein.
Mijn eigen laadpaal heeft een storing
Heb je een eigen laadpaal en staat deze in storing? Neem dan contact op met de leverancier of installateur van je laadpaal.