Een elektrische auto kopen is nog niet voor iedereen weggelegd, maar toch groeit het aantal elektrische auto’s in Nederland. De komende jaren zal ook de markt voor tweedehands elektrische auto’s groeien, zeker als na 2030 de verkoop van fossiele brandstofauto’s stopt. Op het gebied van elektrische auto’s is er keuze uit een volledige elektrische auto, een plug-in hybride, een waterstofauto en een range-extender. Alle prijzen en kosten genoemd in dit artikel hebben peildatum 1 juli 2024.
Volledig elektrische auto
Volledige elektrische auto’s (BEV) hebben alleen een elektromotor en stoten daardoor geen schadelijke stoffen uit. De actieradius ligt momenteel tussen de 200 en 600 kilometer, afhankelijk van het type auto. Een langere reis moet je dus nog steeds goed plannen, zodat je de auto tussentijds bij een laadstation of openbare laadpaal kunt opladen.
Voordelen elektrische auto
Geen CO2-uitstoot
Fiscale voordelen
Subsidie beschikbaar
Goedkoper rijden
Minder onderhoud
Nadelen elektrische auto
Kleine actieradius
Lange laadtijd
Duur in aanschaf
Hybride auto
en hybride auto (HEV) heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Een hybride auto kan de elektromotor onder andere opladen via het regeneratief remsysteem tijdens het remmen. De hybride auto komt in 2 varianten: mild hybride en volledig hybride. Bij een mild hybride auto dient de elektromotor slechts ter ondersteuning van de brandstofmotor. Sommige volledig hybride auto’s kunnen voor een korte afstand (zoals ongeveer 40 km) volledig op de elektromotor rijden.
Plug-in hybride auto
Van een plug-in hybride auto (PHEV) is sprake als de accu ook opgeladen kan worden via een stekker. Een accu van een plug-in hybride is vaak groter, waardoor ook de actieradius hoger is. Als de stroom op is, neemt de brandstofmotor het over en rijdt men verder op fossiele brandstof.
Voordelen hybride auto
Grotere actieradius
Niet tussentijds opladen
Minder CO2-uitstoot
Nadelen hybride auto
Geen fiscale voordelen
Duur in aanschaf
Gedeeltelijke CO2-uitstoot
Waterstofauto
Een waterstofauto is eigenlijk gewoon een volledig elektrische auto. Deze heeft dus ook elektromotoren. Het verschil zit hem in de manier waarop de energie wordt opgeslagen. Waar bij de volledig elektrische auto sprake is van een accupakket, maakt de waterstofauto gebruik van een tank waarin vloeibare waterstof wordt opgeslagen, eigenlijk net als bij een benzinetank. Het grootste voordeel van een waterstofauto is dan ook dat je deze net zo snel kunt voltanken als een benzine- of dieselauto.
Voordelen waterstofauto
Grote actieradius
Niet tussentijds opladen
Geen CO2-uitstoot
Snel tanken
Nadelen waterstofauto
Weinig waterstoftankstations
Weinig keuze in merk en types
Veel energie nodig voor waterstof
Duur in aanschaf
Range-extender
Een Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) heeft een elektromotor en een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als back-up voor de elektromotor en laadt de elektromotor op als deze leeg raakt. Het verschil met hybride auto’s is dat de verbrandingsmotor van een range-extender de wielen niet rechtstreeks aandrijft. De auto rijdt primair op de elektromotor.
Voordelen range-extender
Grotere actieradius
Efficiënte verbrandingsmotor
Minder CO2-uitstoot
Nadelen range-extender
Geen fiscale voordelen
Dure dubbele motor
Gedeeltelijke CO2-uitstoot
Elektrische auto’s stoten 60% minder CO2 uit dan benzineauto’s
Wat kost een elektrische auto?
Elektrische auto’s zijn vaak duurder in de aanschaffase dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Hoewel de prijzen van elektrische auto’s dalen, blijven ze gemiddeld nog steeds ongeveer € 10.000,- hoger dan benzine- of dieselauto’s, voornamelijk vanwege de kosten van batterijen. De voordelen van elektrische auto’s liggen dan ook voornamelijk in fiscale voordelen, milieuvriendelijkheid en lagere verbruiks- en onderhoudskosten.
Checklist aankoop elektrische auto
Elektrische auto kiezen
Meterkast controleren
Laadpaal uitzoeken
Subsidie aanvragen
Elektrische auto kopen
Meterkast wijzigen
Laadpaal installeren
Verschil in prijs
Benzineauto: € 24.000,-
Hybride auto: € 30.000,-
Volledig elektrische auto: € 35.000,-
Plug-in hybride auto: € 37.000,-
Waterstofauto: € 70.000,-
Hoeveel kost het om 100 km elektrisch te rijden?
Door de efficiëntere aandrijflijn van elektrische auto’s verbruiken deze aanzienlijk minder energie dan een benzine- of dieselauto. Het verbruik van een elektrische auto is ongeveer 18 kWh per 100 kilometer, waar het verbruik van een benzineauto rond de 7 liter per 100 kilometer ligt. Ook de brandstofkosten zijn in het voordeel van de elektrische auto. Diesel en benzine kosten respectievelijk € 1,93 en € 2,21 per liter, terwijl elektriciteit slechts € 0,32 per kWh kost. Dat betekent dat 100 kilometer rijden met de elektrische auto € 5,76 kost, terwijl dezelfde afstand met een benzineauto € 15,47 kost en met een dieselauto bijna € 9,65 kost.
Welke elektrische auto rijdt de meeste kilometers?
Op dit moment heeft de Tesla Model S het grootste bereik onder de EV’s. De actieradius van deze volledig elektrische auto is 575 km. De gehele top 3 van elektrische auto’s bestaat overigens uit Tesla’s. Het bereik van de Jaguar I-Pace (470 km) en Audi E-tron (420 km) completeren de top 5.
Onderhoudskosten elektrische auto
De elektrische auto vergt ook veel minder onderhoud dan een auto met een brandstofmotor, omdat deze veel minder bewegende delen heeft. Bij een volledig elektrische auto zijn de onderhoudskosten 60% lager dan bij een benzineauto of een dieselauto. Bij de (plug-in) hybride auto zijn de onderhoudskosten ongeveer 30% lager.
Overige kosten
Normale laadpaal: € 1.000,-
Slimme laadpaal: € 1.740,-
Verzwaren aansluiting 3-fase: € 325,-
Slimme meter (slim laden): € 200,-
Wijzigen groepenkast: € 600,-
Elektrisch rijden is de goedkoopste manier
Subsidie voor elektrische auto’s
Particulieren en bedrijven die een nieuwe of tweedehands elektrische auto kopen of leasen, kunnen subsidie aanvragen. Deze subsidie wordt verstrekt via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Bedrijven kunnen subsidie ontvangen via de SEBA
Hoe vraag ik SEPP subsidie aan?
Hoe vraag ik SEBA subsidie aan?
Milieu-Investeringsaftrek voor bedrijven
Bedrijven kunnen ook gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) bij de aankoop of lease van een elektrische auto of een waterstofauto. De Milieu-investeringsaftrek is een fiscale regeling die in combinatie met de SEBA-subsidie kan worden aangevraagd.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto?
Eigenaren van volledig elektrische auto’s zijn tot 2026 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische rijders 75% van de MRB van een normale personenauto. Vanaf 2031 betalen elektrische auto’s hetzelfde tarief als dat van normale personenauto’s.
Vrijstelling Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen
BPM is een belasting op auto’s gebaseerd op de CO2-uitstoot. Deze belasting heeft een standaard basisbedrag en wordt verhoogd naarmate de auto meer CO2 uitstoot. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s stoten geen CO2 uit en zijn daarom vrijgesteld van de BPM. Voor hybride en plug-in hybride elektrische auto’s geldt dat niet.
Bijtelling elektrische leaseauto’s
In 2024 geldt een fiscale bijtelling van 16% voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een nieuwprijs tot € 30.000,- . Voor duurdere volledig elektrische auto’s of waterstofauto’s geldt voor het bedrag boven deze € 30.000,- een fiscale bijtelling van 22%. In de komende jaren verdwijnt dit fiscale voordeel voor zakelijke elektrische rijders stapsgewijs, wat betekent dat de bijtelling geleidelijk zal stijgen. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt of maximaal 500 km per jaar rijdt, is er geen sprake van bijtelling.
Fiscale spelregels
2024: 16% (nieuwprijs tot € 30.000,-)
2025: 17% (nieuwprijs tot € 30.000,-)
2026: 22% (geen grens)
Nieuwe brandstofauto’s zijn vanaf 2030 niet meer te koop
Stand van zaken elektrische auto’s
Per 1 juli 2024 rijden er al ruim 800.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Van dit aantal is 61% volledig elektrisch en bijna 39% een hybride elektrische auto. Slechts 0,1% van dit aantal is een waterstofauto. Het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft inmiddels een aandeel van 9% in het totale Nederlandse wagenpark, dat ongeveer 9 miljoen auto’s telt.
Wat is de meest verkochte elektrische auto in Nederland?
De Tesla Model 3 blijft verreweg de meest verkochte volledig elektrische auto in Nederland, waarbij de Tesla Model Y in opkomst is. De Kia Niro, VW ID3 en Skoda Enyaq doen het ook uitstekend bij Nederlanders. Opvallend is dat de eerder zo populaire Nissan Leaf voor het eerst buiten de top 10 staat. Binnen de hybride auto’s is sinds jaar en dag de Mitsubishi Outlander het populairst. Nieuwkomer binnen de hybride automarkt is Lynk & Co, dat bezig is aan een sterke opmars binnen de categorie hybride elektrische auto’s.
De Tesla Model 3 is de meest verkochte elektrische auto in Nederland
Elektrische auto’s in beeld
8% van alle auto’s in Nederland is elektrisch
Veelgestelde vragen over de elektrische auto
Wat is beter hybride of elektrische auto?
Een volledige elektrische auto is duurzamer, heeft een sterkere motor en rijdt soepeler dan een hybride auto. Daarnaast heeft de volledige EV ook minder onderhoud nodig en zijn er fiscale voordelen en subsidies beschikbaar. Daar tegenover staat dat de hybride auto in aanschaf een stuk goedkoper is.
Wat is beter elektrisch of waterstof?
Waterstofauto’s zijn qua energierendement en kosten van energie niet concurrerend met de elektrische auto. Op waterstof rijden is ook minder efficiënt en duurder. Waterstof wordt daarom niet gezien als geschikte brandstof voor personenauto’s.
Wat kost 100 kilometer elektrisch rijden?
Elektrische auto’s verbruiken gemiddeld 18 kWh per 100 kilometer, terwijl een benzineauto gemiddeld 7 liter benzine verbruikt over dezelfde afstand en een dieselauto ongeveer 5 liter per 100 kilometer. De verbruikskosten van een elektrische auto zijn, net als bij een conventionele auto, ook afhankelijk van het type motor, het gewicht en het rijgedrag.
Wat kost een elektrische auto?
In 2024 zijn elektrische auto’s gemiddeld € 10.000,- duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. Echter, ze zijn 35% zuiniger in onderhoud en veel zuiniger in gebruik. Bovendien is er subsidie beschikbaar voor de aankoop van elektrische auto’s. Een tweedehands elektrische auto met een kleine actieradius kost meestal een paar duizend euro. Tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius zijn verkrijgbaar vanaf € 10.000,-.
Zullen elektrische auto’s goedkoper worden?
Op dit moment zijn de aanschafprijzen voor elektrische auto’s nog een stuk hoger dan die van een fossiele brandstofauto, maar de verwachting is dat deze na 2027 zijn kantelpunt heeft bereikt. Zelfs zonder subsidie zijn elektrische auto’s dan goedkoper dan een benzine- of een dieselauto.
Welke elektrische auto wordt het meest verkocht?
De Tesla MODEL 3 is het bestverkopende model onder de elektrische auto’s in Nederland. Onder de hybrides is de Mitsubishi Outlander de auto die het meest verkoopt.
Wat is de levensduur van een accu van een elektrische auto?
De levensduur van EV’s is vooral afhankelijk van de accu. De accu van oudere elektrische auto’s gaan gemiddeld tussen de 150.000 en 250.000 kilometer mee en dit komt overeen met de levensduur van een auto met een brandstofmotor. Nieuwere modellen verliezen minder dan 10% van hun capaciteit na 250.000 tot 600.000 kilometers. Dat is vele malen langer dan een fossiele brandstofauto meegaat. Het vervangen van een batterij kost gemiddeld zo’n € 10.000,- en is goedkoper dan het kopen van een nieuwe benzineauto of dieselauto.
Wat is een betaalbare elektrische auto?
Wil je een elektrische auto uit de goedkoopste categorie tot € 25.000,- dan kom je uit bij de Dacia Spring Electric, Volkswagen e-Up! of de Renault Twingo E-tech. In de categorie van € 25.000-,- tot € 35.000,- is de keuze ruimer en kun je kiezen voor de Renault ZOE ZE50, Volkswagen ID.3 Pro, JAC E-S2, MG4 Electric Standard, Peugeot e-208 of de Nissan Leaf.
Hoe lang mag je nog met een benzine auto rijden?
Vanaf 2050 wil de overheid geen CO2 meer uitstoten en moet Nederland volledig energieneutraal zijn. Het is echter niet goed te voorspellen of dit ook het definitieve einde betekent van het rijden op benzine. Vanaf 2030 worden er geen nieuwe auto’s meer verkocht die rijden op fossiele brandstof. De verwachting is dan ook dat tussen 2030 en 2050 iedereen is overgestapt op elektrisch rijden.
Welke subsidies zijn er voor een elektrische auto?
Particulieren krijgen in 2024 voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto € 2.950,- subsidie en voor een tweedehands auto € 2.000,- vanuit de SEPP regeling. Zakelijke gebruikers en bedrijven kunnen maximaal € 5.000,- aan subsidie krijgen per elektrische bedrijfsauto vanuit de SEBA subsidie. Daarnaast krijgen bedrijven ook fiscaal voordeel vanuit de MIA/Vamil-regeling.
Belast een elektrische auto het klimaat?
Bij de productie van elektrische auto’s, met name de accu komt, natuurlijk CO2 vrij. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot bij de productie van een normale benzine- of dieselauto. Het verschil is echter dat elektrische auto’s tijdens hun levensduur veel minder schadelijk zijn voor het milieu dan een auto op benzine of diesel, zelfs als de auto op fossiele energie rijdt.