Klimaattafels en Klimaatakkoord
Dit staat in het conceptadvies van Klimaattafel Mobiliteit, dat RTL Nieuws in handen kreeg. Deze Klimaattafel onderzoekt de mogelijkheden om het vervoer en transport in Nederland te verduurzamen. De mobiliteitstafel is één van de vijf Klimaattafel die het Klimaatakkoord van Nederland vorm moeten gaan geven.
Aanschafsubsidie elektrische auto
In 2021 moet er een subsidie komen op de aanschaf van een elektrische auto. In het conceptplan wordt een bedrag van 6000 euro genoemd. Vooral de consumenten die er snel bij zijn profiteren hiervan, want het subsidiebedrag daalt jaarlijks naar uiteindelijk 2200 euro in 2030.
Belasting voor elektrische auto
Om het rijden in emissieloze auto’s aantrekkelijk te houden, moet de vrijstelling voor bpm en motorrijtuigenbelasting voor deze categorie tot 2025 behouden blijven. Vanaf dat jaar zal de belasting langzaam opgeschroefd worden tot 45% van de belasting op benzine- en dieselauto’s.
Accijns op benzine en diesel
De belasting op diesel en benzine tanken gaat omhoog. In 2020 komt er 1 cent per liter bij en ditzelfde gebeurt in 2023 nog een keer. Ook betalen bezitters van vervuilende auto’s vanaf 2021 een innovatietoeslag. Tot aan 2025 is dit 25 euro en daarna wordt dit opgeschroefd naar 50 euro.
Advies rekeningrijden
Het invoeren van rekeningrijden kan files en Co2-uitstoot bestrijden. Tevens neemt, met het groeiende aantal elektrische auto’s, de inkomsten voor de overheid de komende jaren af. Met het invoeren van rekeningrijden kan hier alvast op worden ingesprongen. Het huidige kabinet wil rekeningrijden niet invoeren. Minister van Nieuwenhuizen, van Infrastructuur en Waterstaat vindt rekeningrijden ook op langere termijn geen optie.
100% elektrisch niet haalbaar
Alle plannen bij elkaar leiden helaas niet tot 100% elektrisch rijden in 2030. Plannen voor ná 2030 zijn er nog niet gemaakt, omdat het niet goed in te schatten is wat er nodig is om de consument over te laten stappen naar elektrische rijden. Als er niet wordt gestimuleerd ligt het percentage elektrisch rijden in 2030 zo rond de 30%.
Bron: RTL Nieuws
Jan Meijer
Waar is de milieuwinst als we op bruinkoolstroom en stroom opgewekt door kernenergie gaan rijden?