Voorstel Europese Commissie

In de nieuwe plannen van de Europese Commissie staat dat nieuwe auto’s en bestelwagens in 2030 gemiddeld 30% minder Co2 moeten uitstoten dan in 2021. In 2025 moet de tussenstand van Co2-reductie 15% zijn. Er komt geen verplichting voor autofabrikanten om alleen volledig elektrische auto’s te maken. In 2030 heeft 80% van het wagenpark daarom nog steeds een verbrandingsmotor. De Europese Commissie ziet het voorstel als een compromis tussen lidstaten die meer en lidstaten die minder willen.

Tandeloos voorstel

Veel lidstaten spreken over een tandeloos voorstel op de Klimaattop 23 en willen strengere eisen. Nederland wil dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Dit houdt in dat er alleen nog elektrische auto’s of waterstofauto’s mogen worden verkocht. Andere lidstaten, zoals: Ierland, België, Luxemburg, Oostenrijk, Slovenië en Portugal willen een reductie van minstens 40%.

Europese fabrikanten

De Europese autofabrikanten zijn juist fel tegen het voorstel, omdat deze niet haalbaar zou zijn. Een Co2-reductie in 2030 van 20% is volgens hen al uitdagend en gaat gepaard met een hoge, maar aanvaardbare prijs. Belangenorganisatie ACEA noemt het voorstel zelfs agressief en te ambitieus. Brussel stelt 800 miljoen euro beschikbaar om projecten te financieren die de infrastructuur verbeteren en voorbereiden op emissieloos vervoer.

Controle op Co2-uitstoot

Naast het voorstel wil de Europese Commissie ook meer controle op het gebruik en fabriceren van vervuilende auto’s. Op dit moment ligt de Co2-uitstoot door vervoer 40 procent hoger dan laboratoriumresultaten doen vermoeden. Een verplichte brandstofverbruiksmeter moet dit gaan voorkomen en de controle versimpelen.

Klimaattop 23 in Bonn

Tussen 6 en 17 november wordt de 23e Europese Klimaattop gehouden in Bonn, Duitsland. Dit voorstel en andere zaken, worden de komende dagen door de betrokken partijen uitvoerig besproken.

Meer over andere Klimaattoppen

Bron: Europese Commissie, COP23

Geef een reactie