Analisten verwachten meer elektrische auto’s
De volledig elektrische rijdende auto heeft een klein aandeel in Nederland. Ook wereldwijd ligt deze nog ver onder de 1%. Toch denken analisten dat het aandeel de komende jaren flink gaat stijgen. In 2025 is het marktaandeel 7%, volgens onderzoeksbureau Morgan Stanley. Zij wijzen hiervoor een aantal oorzaken aan.
Prijs van de accu
De meest relevante oorzaak is de constant dalende prijs van de accu. Deze zou in 2020 gehalveerd moeten zijn. Niet alleen wordt de prijs steeds lager, ook het rijbereik wordt steeds hoger. Dit komt vooral door steeds betere technieken die toegepast
worden. Deze moeten ervoor moeten zorgen dat de actieradius straks minimaal 500 km is.
Uitstootnormen Co2
De huidige norm voor Co2-uitstoot ligt in de Europese Unie op 130 g/km. In 2025 wordt deze aangescherpt naar 68 g/km. Deze aanscherping van de uitstootnorm maakt het inzetten op alternatieve technieken noodzakelijk. Brandstof diesel zit bijna aan het einde van haar mogelijkheden en ligt bovendien onder vuur, na het uitstoot-schandaal van autofabrikant Volkswagen.
Meer aanbod elektrische auto’s
Autofabrikanten lijken zich steeds meer te focussen op de elektrische auto. Zo heeft Ford voor de komende 15 jaar liefst 13 nieuwe elektrische modellen beloofd. Volkswagen gaat in 2025 zelfs voor het dubbele van Ford. Toch is het lastig voor fabrikanten om de elektrische auto winstgevend te maken. Op de productie van de meest verkochte elektrische auto ter wereld, de Nissan Leaf, maakt de autofabrikant nog steeds geen winst.
Belastingregels elektrische auto
De Nederlandse overheid zet ook vol in op de elektrische auto. Alleen als een auto volledig elektrisch is wordt deze nog fiscaal ondersteunt. Onder het motto “de vervuiler betaalt” moet dit de consument stimuleren om over te stappen. Zelfs de plug-in-hybride wordt niet meer fiscaal beloond. Een subsidie op de aanschaf van de elektrische auto komt er vooralsnog niet.
Verbod op benzine- en dieselauto’s
Meer dan de helft (53%) van de Nederlanders wil dat er vanaf 2025 een verbod komt op de fossiele brandstof auto. Een kwart van de Nederlandse consument beweert zeker over te stappen op elektrisch rijden. Dan moet in Nederland wel hetzelfde beleid worden gevoerd als in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Noorwegen. Daar wordt de aanschaf van volledig elektrische auto’s namelijk gesubsidieerd. Genoemde percentages komen naar voren uit een onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). De komende jaren zal moeten blijken of de elektrische auto ook echt doorbreekt.
Bron: Vereniging Elektrische Rijders, Morgan Stanley, BNP Paribas
Jan de Jong
Actieradius 500 km betekent dat je ca. 1000 kg aan accu’s aan boord moet hebben (2 kg/km) en daar komt dan nog een kleine 1000 kg auto bij: heel wat om allemaal mee te sleuren (zeker als er maar 70 kg aan mens in zit) . De prijs van accu’s daalt wel, maar de massa per kWh nauwelijks en er zijn ook geen doorbraken in zicht die dat drastisch laten dalen.
Er zijn eenvoudigweg fysisch-chemische grenzen waar tegenaan gelopen wordt. Daarom heeft de elektrische auto met een brandstofcel aan boord nog altijd een erg goede kans om uiteindelijk winnaar te worden.
De brandstofcel heeft ook nog wel wat ontwikkeling te ondergaan en draait het liefst op nagenoeg constant vermogen, zodat nog een beperkte accu-capaciteit nodig blijft om pieken en dalen te overbruggen. Uiteindelijk zal de totale massa bij 500 kg actieradius naar schatting 500 kg lager zijn dan bij de pure accu-variant. Maar hij is veel sneller te laden én, ook niet onbelangrijk voor netbeheerders, je hoeft niet zo’n dikke (dure) kabels naar de snellaad-stations aan te leggen als er ca. 10 voertuigen tegelijk moeten kunnen laden (bij 500 km actieradius is er meer en langere tankbehoefte dan bij een gemiddelde van 1000 km die je in luttele minuutjes vol gooit (benzine/diesel)
Zorro
De Tesla Model X heeft deze mogelijkheid wel, tegen een meerprijs van 750 USD kan er een trekhaak geïnstalleerd worden, die aanhangers tot 2.250 kilo kan trekken.
Mari Beniers
Ik heb een artikel gelezen dat het huidige energie verbruik van alle auto’s in Nederland omgerekend ongeveer 10x de hoeveelheid stroom is die nu in Nederland opgewekt wordt. Daarbij komt vooral dat er naast de investeringen in groene stroom in windmolen parken en zonnepanelen op dit moment ook nog voldoende energie centrales op oude energie bronnen als back-up moeten dienen bij windstil weer en als de zon niet schijnt. Eerst zal de energie transitie voor een groot gedeelte voltooid moeten worden waarbij ook de groene energie opgeslagen moet worden, en dat kan niet allemaal in de accu’s van elektrische auto’s of accu’s thuis. Ik denk ook dat het produceren van o.a. waterstof een meer voor de hand liggende oplossing is als nieuwe brandstof. En daarop kunnen ook auto’s rijden, en deze rijden dan via een brandstof cel elektrisch. Maar om waterstof rendabel te produceren, veilig op te slaan en weer als brandstof te gebruiken zal er nog veel in onderzoek en ontwikkeling geïnvesteerd moeten worden. Als ook alle huishoudens op termijn van het aardgas af moeten en over moeten stappen op groene energie dan heb je nog een factor 10x zo veel stroom nodig als nu. Een tijdplanning om in 2025 al een verbod op auto’s die rijden op fossiele brandstof in te voeren is daarmee ondenkbaar. Als op termijn alle energie uit groen opgewekte stroom moet komen praat je over immense investeringen en dat gaat nog zeker een generatie duren. Het jaar 2050 lijkt mij een veel realistischer jaartal als einddatum dat de energie transitie voltooid is.
En dan rijden we allemaal in een elektrische auto, met accu en/of brandstofcel.
Kas
Er zijn nog wel wat meer vragen te beantwoorden. Kan ons elektriciteitsnet de grote stroomvraag voor het laden van uiteindelijk alle auto’s wel aan? We kunnen nu al niet alle geproduceerde stroom op de daken van particulieren op zonnige dagen terugleveren aan het net. Hebben we wel genoeg openbare oplaadpunten als de accu leeg is op een dag dat je van Groningen naar Maastricht en weer terug moet. Thuisladen? Overdag hoop ik toch dat de meesten van ons aan het werk zijn. De auto staat dan niet voor de deur om de zelf geproduceerde energie in te stoppen. In een thuisaccu kan natuurlijk wel. Maar die stroom is ‘s avonds nodig voor de wasmachine, afwasmachine, airconditioning, verwarming, verlichting, televisie etc. Daar zit dus voorlopig niet de winst en 2025 is heel dicht bij. Ik vind het een nobel streven maar ik vrees helaas dat het langer gaat duren.
ColmZon
@Harry Langen
Uw eerste punt is inderdaad belangrijk om in de gaten te houden. Bij uw tweede punt gaat u de mist in. Momenteel is er inderdaad nog niet voldoende groene stroom, maar de stroom wordt steeds groener. En tegen de tijd dat het wagenpark voor het grootste deel uit elektrische auto’s bestaat zal de stroom nóg groener zijn. Het is zonde om niet in te zetten op een toekomstig elektrisch wagenpark omdat we nu niet voldoende groene stroom hebben. Uw laatste punt is inderdaad belangrijk. De accu’s worden gemaakt van milieubelastende grondstoffen en het proces tot het maken van accu’s is ook belastend voor het milieu. Zelf ben ik net als Wil Maes veel meer voorstander van de waterstof auto. Daar heb je al deze problemen niet of in elk geval veel minder. Jammer dat er nu zoveel wordt ingezet op elektrisch terwijl we eigenlijk weten dat waterstof beter is. Typisch gevalletje van de verkeerde afslag genomen en niet meer terug durven gaan.
Harry Langen
Als we in Nederland allemaal een elektrische auto voor de deur hebben staan te laden gaat ons elektriciteitsnet plat!! Punt twee vergeet niet dat elektriciteit uit fossiele brandstof verkregen wordt, want het is een fabel dat er voldoende groene stroom is. Als laatste punt: vertel ook even hoe smerig grondstoffen en de accu is en het milieu belast wordt bij de recycling.. Dus de eerste 50 jaar nog niet doen!!
Wil Maes
Wanneer wordt iedereen nu eens wakker? Niet de elektrische auto moe het worden. Als het echt milieu vriendelijk moet worden dan zou de auto-industrie vol voor waterstof moeten gaan. Hier zijn al diverse merken mee bezig, maar tot nu toe duurt dat veel te lang!
Hindri Stuive
Hoe zit het dan met al die mensen met een caravan, die kan niet Door een electrische auto getrokken worden
Marjolein Spamer
Ga er vanuit dat het laadproces een systeem zal worden waarbij je parkeert op een laadplaats. Het laadproces zal volledig automatisch gaan. Geen gezeur met stekkers en kabels meer.
De actieradius wordt dan wat minder belangrijk.
ColmZon
Ik denk dat vooral de actieradius belangrijk gaat worden. 500 km zou minimaal moeten. Anders is een elektrische auto vaak niet bruikbaar. En dan is ie echt te duur.