Internationale proeftuin
Lombok staat internationaal bekend als dé proeftuin voor Smart Solar Charging. Internationale spelers als General Electric en Renault zijn nauw betrokken bij dit project. De Utrechtse wijk Lombok past al bijna twee jaar met succes het principe van Smart Solar Charging toe. Overdag slaat een slimme laadpaal lokale zonne-energie op in elektrische deelauto’s. Op een ander moment wordt het energieoverschot dankzij vehicle2grid-technologie (V2G) in de wijk gebruikt. De auto’s worden als batterij gebruikt om zonne-energie in op te slaan. Hiermee kunnen pieken en dalen in aanbod en vraag naar (duurzame) energie worden opgevangen. Nu wordt het project uitgebreid met vier nieuwe proeftuinen: in Houten, Utrecht Science Park, Stationsgebied en Driebergen.
Variatie in proeftuinen
Onderdeel van dit innovatieproject is de plaatsing van 70 We Drive Solar auto’s. Deze auto met een actieradius van 300 km en een grote batterij biedt de mogelijkheid om dit project door te ontwikkelen tot een duurzaam wijkenergiesysteem. Alle proeftuinen combineren opwek van duurzame energie met V2G-laadpunten en deelautosystemen. De regionale uitrol van Smart Solar Charging in dit project betekent een grote stap voorwaarts richting internationale opschaling van deze systeeminnovatie. Bij de selectie is ook gekeken naar de variëteit van de nieuwe proeftuinen. Elke proeftuin heeft zijn eigen gebruiksprofiel, type afnemer en specifieke markt. ‘We hebben gezocht naar locaties waar men zelf ook al bezig is met zonnestroom en autoladen, zodat het draagvlak al bestaat’, vertelt projectmanager Martine van der Woude van het Utrecht Sustainability Institute. . 'Met vijf proeftuinen hebben wel zo’n beetje alle mogelijke variaties die je in stedelijk gebied kunt verwachten, maar dan wel zonder zware industrie.’
Ambitie biedt kansen
Het project Smart Solar Charging wordt uitgevoerd door een ervaren samenwerkingsverband. Onder leiding van Utrecht Sustainability Institute en technisch projectleider LomboXnet werken meerdere bedrijven en netbeheerder Stedin samen met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. De uitbreiding van het project leidt tot nieuwe energiediensten voor uiteenlopende gebieden zoals woonwijken, zakencentra en stationsgebieden. Smart Solar Charging biedt daarmee grote kansen voor extra werkgelegenheid voor Nederland. RVO voorspelt 10.000 banen in 2020 en 50.000 banen in 2030 gekoppeld aan elektrisch vervoer. De vraag naar duurzame energiesystemen neemt sterk toe nu het Europees Parlement heeft ingestemd met het klimaatverdrag van Parijs.
Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending VPRO Tegenlicht "De Doorbraak van Duurzaam" met daarin aandacht voor Smart Solar Charging.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.