Zes uur is etenstijd
Een elektrische tankbeurt kost veel stroom. Laadpalen veroorzaken pieken in het elektriciteitsverbruik en dat heeft effect op het net. Zeker als elektrische rijders massaal op hetzelfde moment hun accu’s opladen. Bijvoorbeeld om een uur of zes, als de werkdag voor veel eigenaren er net op zit.
Zoeken naar balans
Vraag en aanbod van elektriciteit moeten in balans zijn met elkaar voor een stabiel elektriciteitsnet. Schommelingen zorgen voor storingen of uitval van elektriciteit. Landelijk netbeheerder
Tennet is verantwoordelijk voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet en zorgt ervoor dat energiecentrales bij schommelingen meer of minder elektriciteit gaan leveren. Maar Tennet zoekt nieuwe wegen. Er komt een proef waarbij laadpalen gaan helpen om pieken in het elektriciteitsaanbod op te vangen.
Pilot
Tennet doet de pilot samen met laadpalenbedrijf The New Motion. Dat bedrijf beheert 25.000 laadpunten en is naar eigen zeggen het grootste netwerk in Europa. Is er op een bepaald moment meer vraag naar elektriciteit dan aanbod? Dan schroeft The New Motion de oplaadsnelheid van een paar duizend laadpalen iets terug. Het vermogen dat TenneT van de palen mag wegtrekken, is niet heel groot. De marges zijn zo klein dat de autogebruiker er nauwelijks iets van merkt.
Bijdrage nog minimaal
Alle klanten van The New Motion samen kunnen nu slechts een verschil maken van 0,1 MW. Dat kan tijdens de proef nog 1,5 MW worden, maar dat blijft een minimale bijdrage. Om het uitvallen van een grote centrale op te vangen, zou honderdduizend keer meer nodig zijn. De ‘winst’ van het terugschroeven van de laadsnelheid, wordt dus pas echt interessant als er meer elektrische auto’s en meer oplaadpunten komen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.