Bidirectioneel laden is een techniek waarmee je de batterij van de elektrische auto gebruikt voor energieopslag. Je kunt dan je opgewekte zonnestroom of goedkope stroom uit het elektriciteitsnet opslaan en later gebruiken in huis of zelfs terugleveren aan het net. Steeds meer autofabrikanten passen deze techniek toe in hun elektrische auto’s.
Hoe werkt bidirectioneel laden?
De bidirectioneel laadtechniek maakt de elektrische auto dus geschikt voor het opslaan van energie en het leveren van energie het stroomnet of de apparatuur in huis. De elektrische auto is dan je eigen elektriciteitscentrale. Voor het bidirectioneel laden heb je een slimme laadpaal en een slimme meter nodig. Er zijn verschillende vormen van bidirectioneel laden:
Van auto naar auto (V2V)
De V2V-technologie (Vehicle-to-Vehicle) zorgt ervoor dat elektrische auto’s onderling elektriciteit uitwisselen. Hiermee laadt de ene elektrische auto in het wagenpark de andere elektrische auto op.
Terugleveren (V2G)
Met de technologie Vehicle-to-Grid is het mogelijk om zonne-energie op te slaan in de batterij van de elektrische auto en op een later tijdstip terug te leveren aan de energieleverancier. Dit is handig voor als je bijvoorbeeld de opgeslagen zonne-energie voor een hoger tarief wil verkopen.
Energie opslaan (V2H of V2L)
Met de technologie Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Load (V2L) sla je je eigen zonne-energie op in de batterij van de elektrische auto. Op een later tijdstip kun je de zonne-energie dan weer in huis gebruiken. De elektrische auto wordt eigenlijk gebruikt als een grote thuisbatterij.
Alles in 1 (V2X)
De V2X-technologie is een alles-in-één pakket waarmee je zonne-energie kunt opslaan in de batterij van een elektrische auto en vervolgens kunt terugleveren aan de energieleverancier of kunt gebruiken in huis. Deze techniek, waarbij alles samenkomt, heet Vehicle-to-Everything en wordt op dit moment nog niet toegepast.
Geschikte elektrische auto’s voor bidirectioneel laden
De vraag naar een elektrische auto die bidirectioneel kan laden groeit en dat zien we ook terug. Steeds meer autofabrikanten rusten hun modellen uit met deze techniek. Enkele voorbeelden van elektrische auto’s die zijn uitgerust met deze techniek zijn: BMW i3, Honda Clarity, Honda E, Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, Nissan Leaf, Renault ZOE, Sono Sion en de Tesla Model 3.
Ontwikkeling en uitdagingen
Hoewel de ontwikkeling van auto’s die kunnen terugleveren voortgang boekt, zijn er nog enkele uitdagingen te overwinnen. Zo moeten er beveiligingsmaatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat auto’s en laadpalen veilig kunnen opereren. De RDW (Dienst Wegverkeer) moet deze auto’s goedkeuren om ervoor te zorgen dat ze aan de vereiste veiligheidsnormen voldoen. Daarnaast moeten er belastingregels worden aangepast om ervoor te zorgen dat consumenten niet twee keer belasting betalen voor het laden en ontladen van energie.
Invloed batterij elektrische auto
Er rijzen vragen over de invloed van bidirectioneel laden op de kwaliteit van de accu. Echter, de kwaliteit van batterijen in elektrische auto’s is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het cyclen (opladen en ontladen) van de batterij binnen een bepaalde bandbreedte, waarbij de batterij tussen 20% en 80% wordt gehouden, kan het capaciteitsverlies beperken. Binnen deze bandbreedte kan bidirectioneel laden worden toegepast zonder dat de levensduur van de accu aanzienlijk achteruitgaat. Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp.
Bidirectioneel laden biedt een veelbelovende oplossing voor het opslaan en terugleveren van energie met behulp van elektrische auto’s. Hoewel er nog enkele uitdagingen moeten worden overwonnen, zijn er positieve ontwikkelingen gaande. Zoals de toekomstige beschikbaarheid van auto’s die kunnen terugleveren. De ontwikkeling van laadinfrastructuur en aanpassingen in regelgeving zullen bijdragen aan een efficiënter en duurzamer energienet.
Wanneer gaan we de elektrische auto gebruiken als thuisbatterij?
Hiervoor moet eerst de regelgeving, de tarievenstructuur en de infrastructuur aangepast worden, zodat bidirectioneel laden mogelijk wordt. De groeiende behoefte naar energieopslag zal ervoor zorgen dat de druk om dit aan te passen toeneemt. Daarnaast moeten autofabrikanten een oplossing bedenken voor de batterijdegradatie, omdat de batterij met bidirectioneel laden vele malen wordt opgeladen en ontladen. Als deze nadelen zijn weggenomen, zal ook de markt voor laadpalen en omvormers die geschikt zijn voor bidirectioneel laden groeien en daardoor een stuk betaalbaarder zijn. De ontwikkeling op het gebied van bidirectioneel is er dus eentje om in de gaten te houden. Utrecht heeft alvast uitgeroepen de eerste bidirectionele stad ter wereld te willen zijn.
De voordelen van bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden biedt de mogelijkheid om energieopslag en teruglevering te realiseren. Het interessante is dat energieprijzen vaak sterk schommelen wat consumenten met een dynamisch energiecontract de laatste tijd hebben ervaren. Met variabele tarieven die per uur veranderen kunnen consumenten profiteren van negatieve energieprijzen op momenten dat er een overschot aan stroom is. Door de opgewekte energie in de auto op te slaan en deze ‘s avonds terug te leveren kunnen consumenten besparen op de dure stroomtarieven. Dit ontlast tevens het overvolle energienet op piekmomenten.
Voordelen bidirectioneel laden
Opslaan eigen energie
Lagere energiekosten
Ontlasten stroomnet
Groot opslagvermogen
Duurzaam
Nadelen bidirectioneel laden
Speciale laadpaal nodig
Prijs elektrische auto
Batterijdegradatie
Speciale omvormer nodig
Nieuwe regelgeving nodig