Slimme batterijen

Nederland streeft naar een energiesysteem gebaseerd op zonne- en windenergie. Dit vraagt om slimme oplossingen voor zowel seizoensopslag als korte termijnopslag om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen. Volgens Robin Berg, oprichter en directeur van We Drive Solar, kan het gebruik van elektrische auto’s hierin een cruciale rol spelen. Hij legt uit dat hoewel de batterijen van de elektrische auto's al slim worden ingezet, dit proces nog verder geoptimaliseerd kan worden.

Bidirectioneel laden voor een duurzamere toekomst

Wereldwijd wordt 80% tot 90% van de batterijen gebruikt in elektrische auto's, en deze worden steeds vaker ingezet voor slim laden. We Drive Solar wil dit concept echter naar een hoger niveau tillen door de batterijen geschikt te maken voor bidirectioneel laden. Dit betekent dat de stroom vanuit de auto’s teruggeleverd kan worden aan het net. Hierdoor dragen auto's niet alleen bij aan de mobiliteit, maar ook aan de stabiliteit en duurzaamheid van het stroomnet.

Toekomstplannen

We Drive Solar heeft reeds pilots uitgevoerd met autobedrijven zoals Nissan, Hyundai en Renault om de technologie te testen en standaarden vast te stellen. Deze standaarden zijn nu beschikbaar, en laadpalen voor bidirectioneel laden kunnen al geproduceerd worden. Autofabrikanten brengen inmiddels ook productieauto’s op de markt die deze technologie ondersteunen. De eerste grootschalige uitrol van bidirectionele auto’s wordt begin volgend jaar verwacht.

De rol van MyWheels

MyWheels speelt een belangrijke rol in de uitrol van deze technologie. Samen met We Drive Solar wil het bedrijf verder uitbreiden. Dit wilt het bedrijf doen door de auto's in het publieke domein in te zetten door station-based roundtrip autodelen. Hierbij worden deelauto’s gekoppeld aan hun eigen laadpaal, met een eigen energiecontract en sturing. Dit concept wordt momenteel uitgerold in Utrecht, waar al 400 elektrische deelauto’s in gebruik zijn. In de toekomst wil MyWheels al haar 2.000 elektrische deelauto’s bidirectioneel maken, wat niet alleen netcongestie vermindert, maar ook bijdraagt aan een duurzamere stad.

Utrecht als bidirectionele voorloper

Utrecht zet in op een toekomst als de eerste bidirectionele stad en regio ter wereld. Hoewel er ruimte is voor ongeveer 1.000 deelauto’s, worden ook andere proposities ontwikkeld voor bedrijven en huishoudens. Zo krijgt iedereen de kans om een bidirectionele auto aan te schaffen of te leasen. Hiermee zet Utrecht een belangrijke stap richting een duurzamere en veerkrachtigere toekomst.

Meer over Bidirectioneel laden

  • Jouw feedback
  • 0   0

Geef een reactie