Succesvolle demonstratie met Porsche Taycan
Tijdens een demonstratie werd de technologie getest met een licht aangepaste Porsche Taycan. Onder de elektrische auto is een ontvanger geplaatst die stroom draadloos kan ontvangen vanaf een afstand van ongeveer 15 centimeter. De test verliep succesvol en de onderzoekers slaagden erin om de accu van het voertuig in tien minuten voor 50% op te laden. En dit allemaal met een efficiëntie van maar liefst 95%. Dit betekent dat slechts 5% van de elektriciteit verloren ging, wat uitzonderlijk hoog is voor draadloze technologie.
Pioniers in draadloos opladen
Het ORNL is geen onbekende op het gebied van draadloos laden van elektrische voertuigen. Al in 2016 ontwikkelde het laboratorium een eerste systeem specifiek voor elektrische auto's, dat destijds met een vermogen van 20 kW kon laden. Sindsdien is de technologie aanzienlijk verbeterd. Eerder dit jaar heeft ORNL nog een belangrijke mijlpaal bereikt door een draadloze lader te ontwikkelen die een vermogen van 100 kW levert. De nieuwe prestatie van 270 kW is dan ook een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van draadloos opladen.
Toekomst van draadloos opladen
De kans dat draadloos opladen binnenkort gemeengoed wordt, lijkt groot. Volgens Omer Onar, hoofdonderzoeker bij het Taycan-project, werkt het ORNL samen met Volkswagen aan de ontwikkeling van systemen voor residentiële oplaadtoepassingen. Dit betekent dat het draadloos opladen van je elektrische auto thuis binnen handbereik ligt. "Ons doel is om de technologie zo te ontwikkelen dat ze klaar is voor gebruik in productievoertuigen," aldus Onar. Deze doorbraak biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden voor het gemak van EV-gebruikers. Maar draagt ook bij aan een bredere acceptatie van elektrische voertuigen wereldwijd. Met de voortdurende samenwerking tussen toonaangevende onderzoeksinstituten en de auto-industrie, lijkt de toekomst van draadloos opladen tenslotte rooskleurig.
Bron: ORNL
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.