Tegenvallende laadinfrastructuur

Een van de voornaamste redenen die genoemd wordt door EV-rijders is de tegenvallende laadinfrastructuur. Voor velen blijkt het regelen van een alternatief voertuig voor lange ritten een grote hindernis, evenals de hoge kosten die gepaard gaan met het bezit en gebruik van een elektrische auto. Interessant genoeg geldt dit perspectief niet voor Nederland, waar de laadinfrastructuur significant beter ontwikkeld is dan in veel andere landen en waar elektrisch rijden goedkoper is dan rijden met een brandstof auto.

Verwachtingen stijgen

Naarmate de technologie vordert, stellen EV-rijders steeds hogere eisen aan elektrische voertuigen. De minimale actieradius is bijvoorbeeld gestegen van 435 kilometer in 2022 naar 469 kilometer dit jaar. Opvallend is ook de bevinding dat Tesla-batterijen gemiddeld 15% van hun capaciteit verliezen na 322.000 kilometer. Het Impact Report van Tesla toont aan dat batterijen sneller slijten in warmere klimaten, zoals in de Verenigde Staten in vergelijking met Canada.

Veiligheid en betrouwbaarheid

Tesla benadrukt dat hun voertuigen aanzienlijk veiliger zijn dan traditionele brandstofauto's. Volgens hun rapport vliegen Tesla's 8 keer minder vaak in brand dan de gemiddelde Amerikaanse auto. Bovendien beweren ze dat Tesla's met Autopilot gemiddeld 7,63 keer veiliger zijn dan conventionele voertuigen. Deze bevindingen benadrukken de dynamische aard van de elektrische voertuigmarkt en de toenemende verwachtingen van consumenten met betrekking tot prestaties, betrouwbaarheid en veiligheid. Hoewel elektrisch rijden voordelen biedt zoals lagere operationele kosten en verminderde milieu-impact, blijven de uitdagingen van laadinfrastructuur en perceptie van betrouwbaarheid cruciale factoren wereldwijd.

Impact-rapport Tesla (2023)

Bron: Adviesbureau McKinsey, Tesla

  • Jouw feedback
  • 6   5

Geef een reactie