12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #136886
    Rolf
    Sleutelbeheerder
      @rolfc

      In de toekomst is het wellicht mogelijk dat er tijdens het rijden opgeladen kan worden. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?

      #137039
      Frans Smulders
      Deelnemer
        @frans-smulders

        Dit wordt gepresenteerd als nieuw, maar die ontwikkeling loopt al vele jaren met verschillende proeftrajecten in Duitsland, Frankrijk en VK. Het is zorgelijk dat de politiek altijd achter loopt en pas 5 tot 10 jaar te laat aan e-infrastructuur begint te denken.

        #137041
        A. Pol
        Deelnemer
          @citandre

          Betaling is natuurlijk wel een dingetje… Op tolwegen is het eenvoudig te realiseren maar daar buiten?

          #137045
          Ton
          Deelnemer
            @intmaston

            Ik vind het een mooie ontwikkeling. Idd heeft het lang stilgestaan deze ontwikkeling maar dat had te maken dat het opladen niet efficiënt genoeg ging Nu hebben ze iets ontdekt wat het wireless opladen veel effectiever maakt. Het grote voordeel is dat je veel kleinere accu’s kan gebruiken en dat maakt de elektrische auto dan weer veel goedkoper. Geen stress meer voor het vinden van een laadpaal in de buurt van de locatie waar je naar toe moet. Er wordt beweerd dat over 10 jaar dit wireless opladen op de weg al mogelijk is. Maar ja blijft dat het waarschijnlijk alleen voor de rijke landen weggelegd is om zoiets uit te voeren Er wordt ook al gewerkt aan wireless opladen bij oplaadstation zodat je geen kabel meer nodig hebt die in de modder of sneeuw ligt. We gaan een mooie tijd tegemoet wat een mooie ontwikkelingen.

            #137049
            Bigman74066
            Deelnemer
              @bigman74066

              Een snel rekensommetje:

              Laten we zeggen dat het opladen 30min kost met 100km/u.
              Dan heb je dus 50km afgelegd.
              Dus 1 laadpunt meet 12m (3 banen) * 50.000m
              Helemaal volgestopt met koperdraad spoel dat dik genoeg is om
              ALLE auto’s op dat traject te laden (20MW)
              Dat wordt een vrij kostbaar project!
              En dan een paar honderd van die trajecten.
              Alleen om 0,5u laadtijd uit te sparen.
              En al dat koper hebben we straks nodig voor het uitbreiden van
              het elektriciteits-netwerk.

              #137052
              Johan
              Deelnemer
                @johan52

                Prachtig, het gaat de goed kant op, veel ideeën moeten uitgetest worden, en het beste inzetten!

                #137053
                Gerard L
                Deelnemer
                  @gerard-l

                  Met ongeveer 10 jaar is de batterij technologie voldoende ver doorontwikkeld, dat het gemiddelde bereik rond de 1000 km zal liggen en laden mogelijk net zo snel gaat als tanken.

                  Het lijkt mij kortom een zinloze investering.

                  #137055
                  Jisk Holleman
                  Deelnemer
                    @jisk-holleman

                    Jiskefet
                    Heb je dan nog wel een batterij nodig? Je kunt ook een draad met spanning boven de weg hangen en daar aan koppelen zoals de trolly-bussen of zoals de botsautotjes op de kermis. Geen batterij meer nodig, hooguit voor korte afstanden.

                    #137062
                    Hub Heynen
                    Deelnemer
                      @hub-heynen

                      Er is al een auto met zonnepanelen op het dak, die de actieradius van de auto in kwestie vergroot.
                      Het betreft de Toyota bz4X.

                      #138063
                      Minze
                      Deelnemer
                        @minze-broersma

                        De zonnepanelen moeten beter worden.
                        De solar auto teams kunnen door heel Australie rijden alleen op Zonne energie.
                        Zij gebruiken daar ook al zonnecellen met een veel hoger rendement, maar de prijs is nog hoog.
                        Ik denk dat het nog wel komt!

                        Het zou ideaal zijn, rijden op draadloze kernfusie, op de zon dus!

                        #149269
                        Jaap Koole
                        Deelnemer
                          @jjkoole

                          Het zal in elk geval goed kunnen voor auto’s en vrachtwagens en bussen die op vaste lijnen rijden, die zeer voorspelbare routes hebben. Dan heb je maar een zeer kleine batterij nodig, om een beetje te kunnen ‘rangeren’ naar en van die route.
                          Dat kunnen er al erg veel zijn. OV-lijnen, bevoorradingsroutes, etc

                          #149270
                          Jaap Koole
                          Deelnemer
                            @jjkoole

                            Dat zal in eerste instantie goed lukken om de stroom te laden die je direct op dat moment verbruikt. Heb je daarbovenop een ‘surplus’, dus je laadt meer dan dat je verbruikt, dan laad daarmee je accu mooi op. Waardoor ‘bereik’ ineens iets is als niet vanaf je laadpunt, maar bereik hoe ver je vanaf de laadweg kan rijden voordat je weer terug ‘moet’. (of een hybride voertuig hebben, die gaat verder op benzine).

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.