Laadpaal oud nieuws?
Binnen een paar jaar rijden er zoveel elektrische auto’s rond, dat laadpalen niet meer handig zijn. Volgens Pavol Bauer is laden alleen met stekkers aan palen dan onhaalbaar. Bauer is hoogleraar aan de TU Delft. Zijn oplossing; contactloos opladen tijdens het rijden op de snelweg maar ook stilstaand voor het verkeerslicht en op parkeerplaatsen.
Opladen tijdens het rijden door middel van inductie
In zijn lab demonstreert Bauer een gloednieuwe opstelling waarbij twee koperen spoelen over elkaar heen bewegen en draadloos elektriciteit overbrengen. Hij doet al sinds 2010 onderzoek naar deze manier van laden van elektrische auto’s via inductie. Op dit moment kunnen ze met een rendement van 97,2 procent op 15 cm afstand 20 kilowatt vermogen overbrengen.
Hoe gaat het in zijn werk
Contactloos laden, ook wel inductive coupled power transfer genoemd. Werkt via hetzelfde principe als een transformator. Twee spoelen van koperdraad brengen via een magnetisch veld energie naar elkaar over. De primaire spoel zit in het geval van opladen tijdens het rijden in het wegdek. De secundaire spoel in de auto ontvangt spanning via het magneetveld en is gekoppeld aan de autobatterij.
De auto industrie
In december is bij Turijn in de buurt de Arena del Futuro geopend. Hier wordt door onder andere Alfa Romeo, Opel en Peugeot met deze draadloze laadtechnologie getest. Meer over Arena del Futuro.
ElaadNL voorspelt dat er in de toekomst meer elektrische auto’s en dus ook meer laadpalen nodig zijn. Meer hierover in ons artikel Slim laden elektrische auto ontlast elektriciteitsnet. Bauer geeft hierover aan dat hij niet verwacht dat de binnensteden van Nederland volgestopt worden met laadpalen. Een ander voordeel aan opladen tijdens het rijden; er is geen laadstress of zoektocht naar een laadpunt nodig.
Bron: TU Delft
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.