Duurzame luchtvaart
Het Nederlandse Synkero is op dit moment niet meer dan een klein kantoorpand in Amsterdam. Maar in de toekomst moeten zij uitgroeien tot een landschap waar synthetische kerosine wordt geproduceerd. Deze duurzamere brandstof gaat de luchtvaart dan eindelijk écht verduurzamen en wel zo snel mogelijk, aldus technisch directeur Astrid Schilderman.
Wat is synthetische kerosine?
Synthetische kerosine (SAF) wordt gemaakt van groene waterstof en Co2. Door beide stoffen te fermenteren zet je de ethanol vervolgens om in duurzame kerosine. Een andere mogelijkheid is om via een regulier kraakproces de waxachtige substantie, afkomstig uit groene waterstof en Co2 om te zetten naar SAF. In beide gevallen komt alleen de Co2 vrij die is gebruikt bij de productie.
Slagingskansen SAF
SAF heeft een veel grotere kans van slagen dan bijvoorbeeld elektrisch vliegen, omdat de brandstof ook bruikbaar is voor de huidige vliegtuigtoestellen. Maar voordat we SAF’s kunnen gebruiken moet er nog veel gebeuren. Maar binnen alle ontbrekende aspecten zit wel voldoende beweging. Zo schroeft het kabinet de plannen voor windenergie op van 2,5 GW naar 20 GW in 2030. De Gasunie is door het kabinet belast met het aanleggen van een toekomstig waterstofnetwerk. Waterstofopslag is straks mogelijk in Groningse zoutcavernes én Synkero zelf levert binnen 5 jaar de eerste fabriek op. Deze produceert dan 50 kiloton aan synthetisch kerosine. Ook de Europese regelgeving verplicht straks het bijmengen van synthetische kerosine.
Potentie synthetische kerosine
Het groeipotentieel is enorm, want alleen al in Nederland wordt elk jaar zo’n 4 miljoen ton kerosine afgezet. Schilderman verwacht dan ook dat over 20 jaar synthetische kerosine een grotere afzet heeft en op termijn goedkoper is dan fossiele kerosine. Op dit moment is synthetische kerosine nog 4 tot 9 keer zo duur.
Bron: Synkero, Rijksoverheid, SkyNRG
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.